Autoluwe wijken voor iedereen?

vrijdag 28 maart 2025

In de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de autoluwe wijk. Naar goed voorbeeld van Oslo, Wenen en Freiburg zien we ook in ons land steeds meer plannen. De eerste groep bewoners voor zo’n wijk vinden is relatief eenvoudig, maar hoe op te schalen? Femke Mureau, TU Delft studente, onderzocht de autoluwe wijk Cartesius in Utrecht. Haar cijfers zijn hoopgevend: actieve mobiliteit en ov-gebruik zijn toegenomen, met name onder de voormalige automobilisten.

“Er is nog weinig bekend over de niet-zelfgeselecteerde bewoners van autoluwe wijken,” begint Mureau. Daarmee bedoelt ze bewoners die niet specifiek gekozen hebben voor het autoluwe karakter, vanuit bijvoorbeeld idealen en/of omdat ze toch al geen auto hebben. Drukte op de woningmarkt is vaak een belangrijker argument. ”Cartesius, gelegen nabij station Zuilen en op 10 min fietsen van Utrecht Centraal, bestaat voor ten minste 57% uit deze groep. Bijna 20% van de huishoudens werkte mee aan mijn enquête en daarnaast heb ik verschillende informele gesprek ken gehad, op zoek naar ervaringen en drijfveren.” 

Liselotte Bingen, strategisch adviseur mobiliteit bij de gemeente: ”Om nieuwe woningen zoveel mogelijk binnenstedelijk te realiseren, willen we minder ruimte voor de privéauto en meer voor lopen, fietsen, ov, deelmobiliteit en groen. Maar we weten nog weinig over hoe de niet-zelfgeselecteerde bewoners de beperkingen voor de auto ervaren. En dat is cruciaal voor opschaling, omdat de meeste Nederlanders erg aan de auto gehecht zijn.” 

Cartesius kent een lage parkeernorm; niet alle bewoners kunnen een vergunning krijgen (bijv. 11 voor de 70 huishoudens in appartementenblok Solo). Er zijn geen doorrijroutes voor verkeer en er kan niet in de openbare ruimte geparkeerd worden. 

Mureau en Bingen zagen dat het ov-gebruik is gestegen, met name onder de niet-zelfgeselecteerde bewoners, waarvan in de helft van de gevallen ten koste van autogebruik. Ook fietsen en lopen nemen een groot deel van de modal shift voor hun rekening. “33% van de autobezitters heeft een auto weggedaan, of overweegt dat, waarbij 38% goed openbaar vervoer als reden noemt.” 

Aan de theoretische voorwaarden voor succes wordt door het minder faciliteren van de auto in combinatie met goede alternatieven en geïntegreerd ruimtelijk beleid voldaan, ziet Mureau. De communicatie naar (toekomstige) bewoners kan wel beter: “30% geeft aan voor verhuizing onvoldoende of onjuist geïnformeerd te zijn over het parkeerbeleid.” Bingen ziet daar ruimte voor verbetering, maar is verder hoopvol over de resultaten. ”Deze inzichten laten zien waar de 
mogelijkheden voor opschaling liggen. Dat is met de huidige woningbouwopgave en druk op de ruimte hard nodig.

Lees meer over dit onderzoek en achtergronden via https://nielsvanoort.weblog.tudelft.nl/
autoluw/ 

Meer artikelen met dit thema

Nederland Bussenland

31 okt 2023

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…

Lees verder »
flash_onNieuws

Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus

20 okt 2023

De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…

Lees verder »

VRA: BRT is meer dan een snelle bus

28 sep 2023

Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…

Lees verder »
flash_onNieuws

Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel

15 aug 2023

Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…

Lees verder »
flash_onNieuws

HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler

10 jul 2023

De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?

2 mei 2023
Bushaltes verdwijnen steeds vaker uit dorpen, omdat buslijnen worden gestrekt. Een bepaalde groep reizigers wordt…
Lees verder »
flash_onNieuws

Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode

4 apr 2023

Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…

Lees verder »
flash_onNieuws

NS komt met reisvergelijker

7 mrt 2023

Ov, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…

Lees verder »