“Goedendag, ik wil iets vragen over inchecken met bankpas”. Het is geen reiziger die belt, maar een nieuwsgierige journalist. Zijn vraag is wat verrassend: “Dit is toch geen nieuws? Zo reizen mensen toch al jaren?” Ah, het is zelf duidelijk geen reiziger.
Welkome vernieuwingen
Ik leg uit dat reizigers tot kort geleden een chipkaart moesten kopen met een flexibel abonnement of een flink instapsaldo. En dat reizigers in Londen inderdaad al jarenlang reizen met hun bankpas, maar dat dit in Nederland echt nieuw is. Het verrast hem. “In Nederland duurt het soms nu eenmaal even om iets nieuws op de rails te krijgen”, hoor ik mezelf zeggen.
Dat is ook wel zo. Toen de OV-chipkaart eenmaal was ingevoerd, was dat product al bijna ouderwets. Hoe zat het met die magneetkaart in de jaren ‘80 die zou komen? En wordt er niet al jaren gesproken over allerlei afkortingen, zoals 3kV en Ertms, die meer treinen op het spoor mogelijk zouden maken?
Toch is het Nederlandse openbaar vervoer ook best vaak vernieuwend. We horen regelmatig verbaasde verhalen van reizigers die terugkomen van een reis in het buitenland. “Nergens elektrische bussen. Nergens actuele reisinformatie. Ik moest zelfs ouderwets een telefoonnummer bellen om een belbus te reserveren”. Vernieuwing is misschien ook wel een beetje relatief.
Maar dat reizen met die bankpas, dat was zeker al veel eerder welkom. Nu graag nog even snel een einde aan het ‘omchecken’. En misschien nog even een paar honderd kilometer spoor elektrificeren. En waar blijft de waterstoftrein eigenlijk?