Twitterende ex-buschauffeur is nu contentspecialist

dinsdag 13 februari 2024
logo OV-Magazine

Hij werd bekend als de twitterende ‘Bart de Buschauffeur’, maar inmiddels is ex-buschauffeur Bart van Leersum (35) actief als contentspecialist bij Transdev. “Mijn ervaring als buschauffeur is heel nuttig in deze rol.”


Dit artikel komt uit OV-Magazine 4/2023: Vakkennis. Neem ook een abonnement en lees alle artikelen ook online in onze digitale bibliotheek!


“Ik was niet van jongs af aan al gek van ov, maar nadat ik een fotografiebedrijf heb gehad reageerde ik in 2016 op een vacature als buschauffeur bij Transdev. Ik wilde graag in mijn thuisregio Haarlem werken en een nieuw rijbewijs halen. Als buschauffeur heb je veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Je brengt mensen naar hun werk, naar een date of naar een avondje uit. Voor die reizigers maakt jouw busrit écht het verschil.”

“In mijn eerste werkweek leerde ik dat je druk maken over randzaken geen zin heeft. Natuurlijk baalde ik ook als pubers zonder licht door rood fietsen, maar daarop heb je geen invloed. Als tijdens nachtdiensten lallende dronken mensen instapten, vroeg ik eerder verzoeknummertjes aan via het omroepsysteem dan dat ik ze vroeg stil te zijn. Soms hoor ik collega’s wel eens klagen over de sfeer in de bus, maar dan denk ik: ‘Het is de toon die de muziek maakt, jíj bepaalt de sfeer’. Je moet je focussen op het verkeer.”

“Toen ik buschauffeur werd, hoorde ik van vrienden en familie veel vooroordelen: buschauffeurs zijn toch oude mopperende mannen? Daarom ben ik gaan twitteren, om ervaringen en verhalen te delen. Een tweet ging al snel viral, blijkbaar was hier behoefte aan. Op het hoogtepunt had ik 8500 volgers. Tijdens de coronapandemie moesten blijven rijden in vrijwel lege bussen en kreeg het vak veel aandacht, via vlogs en media deelde ik mijn werkervaring. Ik werd regelmatig gevraagd in de media.”

“Het communicatieteam van Transdev wilde daarom ook eens in gesprek. Door corona waren er minder buschauffeurs nodig en ik kon hen wel versterken. Eerst deed ik dat deels, maar in september 2021 stopte ik helemaal op de bus. Inmiddels ben ik als contentspecialist verantwoordelijk voor foto, video en de websites. Als het echt moet, kan ik altijd nog als buschauffeur bijspringen. Ik houd mijn Code 95-bevoegdheid actief via nascholing. Ik zou niet meer wekenlang busdiensten willen rijden, maar als het zo uitkomt spring ik graag eens bij.”

“In de interviewserie ‘Toppers van Transdev’ die ik maakte ontdekte ik dat veel mensen hier al 30 of 40 jaar werken. Velen zijn intern doorgegroeid en ook op kantoor werken veel collega’s met een echte ov-passie en veel vakkennis. Dat mogen we best meer uitdragen want dat is bijzonder. Als mensen zo lang blijven, betekent dat ook dat de vergrijzing gelijk oploopt. Tussen nu en 2025 gaat de helft van onze buschauffeurs met pensioen. Maar ik zie gelukkig ook veel nieuwe aanwas. Nieuwe collega’s willen vaak maatschappelijk het verschil maken. De verduurzamingsgolf trekt hopelijk ook een nieuwe groep jonge mensen aan. Ik denk dat het imago van buschauffeurs de afgelopen jaren positief is veranderd door mond-op-mondreclame.”

“Aan nieuwe en ook oudere chauffeurs wil ik graag meegeven: laat je niet gekmaken door alles wat je om de bus heen meemaakt. Hoe ontspannener je bent, hoe vriendelijk de reizigers ook zijn. Je hebt zelf invloed op de sfeer in de bus. Dat wordt vaak nog onderschat.”