In navolging van Aziatische steden heeft ook Europa de afgelopen jaren de opmars van deelfietssystemen ervaren. Annemiek van Marsbergen van de TU Delft onderzocht met HTM hoe de combinatie van deelfietsen en de bus of tram in Den Haag uitpakt: “We leerden dat de combinatie fiets en tram/bus belangrijk is, maar anders dan we dachten”.
HTM bereikt andere reizigers met deelfiets
In mei 2019 introduceerde HTM de HTM Fiets als aanvulling op de bestaande ov-diensten: zo’n 500 deelfietsen die gebruikt kunnen worden tussen inmiddels 160 dropzones in Den Haag. “Om een goed beeld te krijgen van het gebruik en de rol in de modal split hebben we een uitgebreide data- en gebruikersanalyse gedaan”, aldus Van Marsbergen.
Frequente fietsers
”HTM Fietsgebruikers zijn voornamelijk mannen (67 procent), tussen de 25 en 44 jaar oud (53 procent) en hoog opgeleid (78 procent). Daarnaast blijkt dat veel gebruikers minstens één keer per week gebruik maken van een andere (eigen) fiets (75 procent) en minder vaak van bus (26 procent) en tram (53 procent). De meeste HTM Fietsgebruikers zijn dus eerder frequente fietsers dan frequente ov-gebruikers.”
De mate waarmee de HTM Fietsgebruikers hun rit combineren met de bus of tram is beperkt. De respondenten die de combinatie deelfiets en stedelijk openbaar vervoer gebruiken (17 procent), hebben over het algemeen een langere reisafstand, een werk- of schoolgerelateerd doel, reizen van de rand van de stad naar het centrum en maken gebruik van de snellere lijnen (met langere halteafstanden). Eerder onderzoek liet al zien dat reizigers bereid zijn twee keer zover te fietsen naar een HOV-halte.
Duurzaamheidswinst
"Om te zien of de introductie van de deelfiets ook de beloften van duurzaamheid en leefbaarheid waarmaakt, is de modal shift van belang”, aldus Danique Ton, TU Delft onderzoeker van fiets- en ov-gebruikers. “In Delft zagen we bijvoorbeeld dat de deelfiets als vervanging geldt van lopen en bus, maar ook van auto en taxi. In dat laatste geval boek je duurzaamheidswinst en afhankelijk daarvan zou je de eerdere ‘bijvangst’ kunnen accepteren.”
Meer reisopties
Voor de Haagse situatie bleek dat de HTM Fiets door 45 procent van de gebruikers wordt gebruikt als vervanging van het openbaar vervoer. In 10 procent van de ritten betrof het een vervanging van de auto of taxi. Van Marsbergen: “Het lijkt er op dat fiets en ov elkaar in dit geval goed aanvullen. Niet per se in één reis, maar juist in de totale keuzeset. Soms de deelfiets, soms de bus of tram dus. En die combinatie vermindert daarbij ook het autoverkeer.”
Sandra Nijënstein, vervoerontwikkelaar bij HTM, is blij met de inzichten: “Dit helpt ons om de HTM Fiets beter op de wensen van de reizigers aan te laten sluiten. Zo hebben we bijvoorbeeld al het aantal dropzones uitgebreid in Den Haag en Zoetermeer en is HTM Fiets nu ook zichtbaar in de HTM-reisapp en die van 9292.”
Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen