Zo kunt u uw ov-systeem verder optimaliseren
Om steden en dorpen in de toekomst leefbaar én bereikbaar te houden, is en blijft het openbaar vervoer de ruggengraat van het mobiliteitssysteem. Aan de andere kant is multimodaliteit een opkomende trend. De software van PTV Group kan overheden en vervoerders op strategisch en operationeel niveau helpen om reizigers- en verkeerstromen te volgen, analyseren en daarop hun mobiliteitssysteem te optimaliseren.
Door de opkomst van deelvervoer gaan individuele en publieke vervoersstromen steeds meer door elkaar lopen. De opkomst van deelvervoer is niet tegen te gaan, dus kunnen overheden en ov-bedrijven maar beter zoeken naar een antwoord op de vraag hoe het deelvervoer op een gereguleerde wijze ruimte kan bieden binnen het mobiliteitssysteem. Wat zijn de effecten daarvan op het ov-gebruik? Hoe kunnen het ov en deelvervoer elkaar versterken, om aantrekkelijker te worden ten opzichte van de auto? En aan welke knoppen moeten de beleidsmakers daarvoor draaien?
PTV Group ondersteunt overheden en vervoerders om die vragen te beantwoorden, met de drie PTV-softwarepakketten PTV Visum, PTV Vissim/PTV Viswalk en PTV Optima. Deze systemen zijn eenvoudig met elkaar te integreren en bedienen de klant op zowel strategisch als operationeel niveau.
Hoe werkt het?
PTV Visum ondersteunt op beleidsmatig, strategisch niveau. Hiermee kunnen vervoerders meerdere simulaties uitvoeren door veranderende parameters in het systeem te vullen, en op basis daarvan beslissingen nemen. Zo kan je bijvoorbeeld zien wat het effect is van veranderde overstap- en aansluittijden op haltes of perrons, of het effect van prijsdifferentiatie of efficiëntere voertuiginzet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als we lijnen aan elkaar koppelen of bepaalde haltes of stations overslaan? Of op welke locaties kunnen we het efficiëntst laadstations installeren, zeker omdat het elektriciteitsnetwerk niet overal even robuust is?
Onze klant Deutsche Bahn voert per nacht zo’n duizend variaties door, waarbij PTV Visum het optimum berekent. Dit soort berekeningen kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel treinstellen, bussen, deelscooters of OV-fietsen ingezet moeten worden om een bepaald kwaliteitsniveau te behalen.
Vervolgens kunnen vervoerders met PTV Vissim/PTV Viswalk op individueel niveau modelleren, door vraag en aanbod van voertuigen of het aantal reizigers in te voeren. Eigenlijk gaat het er hierbij om, om op te sporen waar het systeem vastloopt en te onderzoeken of het op piektijden in Amsterdam zo druk is, dat het vastloopt bij de roltrappen op Amsterdam Centraal. In Denemarken is om een soortgelijke reden een nieuw te bouwen metrostation teruggestuurd naar de tekentafel, omdat in onze tool zichtbaar werd dat bepaalde delen van het perron niet of nauwelijks gebruikt zouden worden, terwijl een aantal trappen en liften juist overbelast zijn met onveilige situaties tot gevolg.
Ons derde pakket heet PTV Optima en concentreert zich op realtime informatie, om de dagelijkse operatie zo goed mogelijk uit te voeren. Door, specifiek voor openbaar vervoer, de dienstregeling en het voertuig te volgen, kunnen we zien of de trein of bus voor-, gelijk- of juist achterloopt op de dienstregeling. Daarop kunnen vervoerders dan bijsturen, bijvoorbeeld door nieuwe voertuigen in te zetten of binnen de rijdende vloot juist voertuigen te combineren.
Ook belangrijk voor private vervoerders
PTV Group is wereldwijd actief in 140 landen en in Noordwest-Europa werken bijna alle staatsvervoerders en Rijksoverheden al met de PTV-software. Maar de PTV-software biedt ook kansen voor de regionale concessiehouders in Nederland en private vervoerders, die zich in toenemende mate met maatschappelijke vraagstukken gaan bezighouden.
Over PTV Group
Meer weten over onze software en de mogelijkheden? Neem dan contact op met Robin Huizenga: robin.huizenga@ptvgroup.com.
Dit artikel is eerder verschenen in Mobiliteitsplatform.
Reactie toevoegen