Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Een rit met Breng flex in de regio Arnhem of Nijmegen kost 3,50 euro. Je boekt hem met een app. Na ongeveer 15 minuten komt er een Hyundai Ioniq voorrijden bij je vertrekhalte. Even later zet de bestuurder je af bij de aankomsthalte (en als je geluk hebt voor de deur).
Breng flex van moeder Transdev is gedurfd, innovatief en visionair. En om die reden de winnaar van de Blije Reizigers Vakprijs. Het gebruik groeit. En de waardering is hoog: gemiddeld een 8,2. Toch klopt er iets niet. En dat is de prijs, die te laag is. Breng flex kost je grofweg anderhalf tot twee keer zoveel als een busrit. En ongeveer vier tot zes keer zo weinig als een taxirit. Voor zo weinig geld kan de vervoeder nooit alle kosten dekken.
Vergelijk Breng flex maar met OV-fiets. De aanschaf van zo’n fiets kost 250 euro. Een Hyundai Ioniq kost 25.000 euro. Die elektrische auto is dus 100 keer zo duur als die fiets. Toch is Breng flex mét chauffeur goedkoper dan de OV-fiets zonder bestuurder: 3,50 (één rit) tegen 3,85 (maximaal 24 uur) euro. Ra ra, hoe kan dat.
Abel kon al niet uit
Het kan niet. Op openbaar vervoer zit subsidie, werpt Transdev tegen. Gemiddeld betaalt de overheid 50 procent. Dan zou een rit met Breng flex 7,00 euro kosten. In werkelijkheid is een taxirit twee tot drie keer zo duur. Neem de NS Zonetaxi. Die kost 18 euro voor een rit van 10 kilometer. Voor het vergelijkbare Abel in Amsterdam betaalde je 12,50 tot 22,50 voor 10 kilometer. En dat kon al niet uit: Transdev heeft de stekker er net uitgetrokken. Dat doe je niet als je nieuwe product geld gaat opleveren.
Het ligt voor de hand dat Transdev met Breng flex ervaring wil opdoen en een voorsprong wil opbouwen. Om die reden zal het tarief scherper zijn dan zou moeten. Net als een start-up: maak de mensen eerst verslaafd en schroef later de prijs op.
De chauffeur weg?
Transdev mikt op drie ontwikkelingen: vraaggestuurd, elektrisch en automatisch vervoer. Breng flex is al vraaggestuurd en elektrisch. Maar nog niet automatisch. Gokt Transdev op zelfrijdende taxi’s? Dan kan de chauffeur er uit als kostenpost.
Hoe dan ook: ov-autoriteiten zullen de discussie over flexibilisering van het ov moeten aangaan. En Transdev moet met de billen bloot. Wat kost een rit werkelijk? En als het echt een hit wordt, hoe houd je flex dan betaalbaar? Lever je reizigers niet zomaar uit aan de rittenvanger van Hilversum.
Reactie toevoegen