Ik kreeg laatst een verontrustend telefoontje. “Ik hoorde iemand zeggen dat OV-Magazine ermee stopt.” Kort en duidelijk: dat klopt niet. Integendeel, we zetten zelfs een tandje bij. Maar er gaat wel wat veranderen.
Mooie verhalen maken en meer
OV-Magazine bestaat al sinds 1995 en als je alle voorgangers meetelt, mag je nog 70 jaar verder terug in de tijd. In 1925 verscheen het eerste nummer van Spoor- en Tramwegen. OV-Magazine heeft een naam hoog te houden als het gaat om inhoud. Dat hebben we jaren kunnen blijven doen als zelfstandige titel.
De afgelopen jaren werd dat lastiger. Je ziet het bij vrijwel elke titel: het klassieke model van een blad met abonnees, aangevuld met advertenties komt steeds meer onder druk te staan. Daarbij wordt er tegenwoordig meer verwacht van een vaktitel. Zo kwam ik een paar jaar geleden aan boord van OV-Magazine om het blad online sterker aanwezig te maken. Dat is gelukt. Onze website wordt goed bezocht, het aantal volgers op Twitter groeit nog steeds en onze nieuwsbrief wordt uitzonderlijk goed gelezen en gewaardeerd. Dat houden we dus ook zo en verbeteren we nog verder, waar nodig.
Zoals zoveel mooie verhalen beginnen, geldt dat ook voor OV-Magazine en mij: van het een kwam het ander. Het ontwikkelen van een nieuwe website leidde tot ook inhoudelijk meewerken. Eerst alleen nog online, later ook in het blad. Ik schrijf nu een aantal jaar voor deze titel en leer nog elke dag bij. De sector heeft zo zijn eigen mores, formele en informele lijnen, geschreven en ongeschreven regels.
Dat boeit me. En de rol van journalist in dit hele krachtenspel zit me als gegoten. Dat ik vaak kan smullen van het doorpluizen van nota’s van inlichtingen, bijvoorbeeld, kunnen maar weinig vrienden en bekenden van me begrijpen. Nu komt daar een extra rol bij: die van hoofdredacteur. De koers van de titel bepalen, bedenken wat we nog meer kunnen doen, nog meer de aansluiting zoeken binnen en buiten de sector. En dat voortaan onder de paraplu van Acquire Publishing in Zwolle, waarmee we direct onderdeel worden van een netwerk van 35.000 professionals op het gebied van ruimte en mobiliteit.
Ik heb zin om meer te doen dan alleen maar mooie verhalen maken. Als ik op bijeenkomsten, congressen of andere activiteiten met mensen uit de sector spreek, ontstaan er vaak leuke ideeën. “Ja, dat zouden we moeten doen!”, klinkt het dan vaak. Nu kunnen we het ook doen als we het willen.
Waar OV-Magazine als zelfstandige titel nog wel eens te kampen had met gebrek aan capaciteit of expertise om meer te doen dan een mooi blad en een goede website te maken, is er dankzij de organisatie van Acquire nu meer mogelijk. Denk aan het organiseren van masterclasses of studiereizen. Of het ontwikkelen van een volwaardig kennisplatform op het gebied van ov en mobiliteit.
Constant blijft als uitstekende bladenmaker gelukkig betrokken bij OV-Magazine als eindredacteur. Ik wil hem graag bedanken voor ruim 20 jaar inzet voor een onafhankelijk en kritisch vakblad binnen de ov-sector.
Dankzij Acquire kunnen we onze ambities verder waarmaken, zoals een verdere groei en het creëren van een netwerk voor de hele ov-sector - online en offline. Ik hoor graag van jou wat voor ideeën je daarbij hebt. Mail me op vincent@ovmagazine.nl. We gaan er wat moois van maken.
Reactie toevoegen