Amsterdam Nieuw-West start met flexibel elektrisch ov
Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West begint een eigen ov-systeem met elektrische voertuigen. In het stadsdeel gaan op zes lijnen een twintigtal wagentjes rijden.
De pijn van de door de bezuinigingen weggevallen bus- en tramhaltes moet zo wat worden verzacht. Tegelijkertijd krijgen zo'n 60 langdurig werklozen weer een duwtje richting de arbeidsmarkt. Leer-werkbedrijf Pantar voert de dienst uit onder de naam GOGO Nieuw-West. De komende drie jaar draait het project op subsidie. Daarna zal het bedrijf zichzelf moeten bedruipen.
Zes routes
Het vervoer start met zes routes. Vijf daarvan beginnen op het Osdorpplein, de zesde vanaf Plein 40-45 in Amsterdam. Reizigers kunnen voor twee euro opstappen. Voor 4 euro haalt een van de wagentjes je thuis op. Voorwaarde is wel dat de reiziger in het 'verzorgingsgebied' woont, dat op dit moment ongeveer een derde van het stadsdeel beslaat.
Het lijnennet van GoGo Nieuw-West
Rik Takken, directeur Transport van Pantar: "We zijn nadrukkelijk een aanvulling op het ov. We richten ons vooral op ouderen voor wie een kilometer naar de tramhalte lopen te veel gevraagd is. Tegelijkertijd zijn we dus ook geen vervanger van de taxi, omdat onze lijnen maar tussen de drie en zes kilometer zijn. Dat is voor een taxi vaak de moeite niet."
Geen dienstregeling
Voor de exploitatie koos Pantar voor elektrische autootjes iYYo-400. Haltes en een dienstregeling kennen de lijnen niet; opstappen kan op vijf 'hotSpots'. "In principe is de route de grens, maar als een chauffeur eens een of twee straten moet omrijden, is dat ook niet zo erg", aldus Takken. Naar schatting is de maximale wachttijd een half uur. De officiële aftrap van GOGO Nieuw-West is 24 mei.
In Amsterdam-Zuidoost en Den Haag kennen vergelijkbare hybride concepten, waarbij elektrische voertuigen het gat tussen bus en taxi opvullen. In april ging in de regio Rotterdam een flexibel systeem op basis van tuktuks nog op de fles.
AT5 maakte een reportage over GOGO Nieuw-West
Reactie toevoegen