De Train Zone Map vergelijkt de trein met het vliegtuig
De Universiteit Twente heeft onlangs de Train Zone Map geïntroduceerd. Een kaart met bestemmingen waarmee reizen met de trein en het vliegtuig eenvoudig met elkaar vergeleken kunnen worden. Niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook de totale reisduur en het aantal overstappen kunnen worden vergeleken. Met de Train Zone Map wil de universiteit haar medewerkers en studenten aanmoedigen om waar mogelijk de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig.
Bron: Universiteit Twente
Reizen per trein veroorzaakt veel minder CO2-uitstoot dan per vliegtuig: bij een reis van Enschede naar Londen is het verschil bijvoorbeeld ruim 80%. Maar de trein biedt meer voordelen. Hoewel de reistijd vaak wat langer is dan per vliegtuig, is het verschil kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt. Dat komt doordat reistijd van en naar het vliegveld, ook op de plaats van bestemming, moet worden meegenomen. Ook moet je ruim van tevoren op het vliegveld zijn, en kunnen wachttijden bij de beveiliging en bagageband fors oplopen. ‘Bij de trein speelt dat allemaal minder, of helemaal niet. Dat betekent dat je een veel groter deel van de tijd rustig kunt zitten. Tijd die je nuttig kan gebruiken om te werken, of gewoon om naar het landschap te kijken of een boek te lezen’ aldus Machteld Roos, vice-voorzitter van de raad van bestuur van de UT. ‘Bovendien zijn de zitplaatsen fijner, en kan je ook rustig even je benen strekken. Al met al is het vaak een stuk meer ontspannen dan het vliegtuig, heb ik gemerkt.'
Completer beeld
De informatie op de Train Zone Map is een indicatie van welke steden goed te bereizen zijn per trein: ook naar andere steden kan natuurlijk met de trein gereisd worden. Daarnaast is iedere reis in de praktijk anders, omdat vertrek- en overstaptijden kunnen verschillen. Informatie over het boeken van een treinreis is te vinden op de business travel-pagina op de service portal.
In aanvulling op de huidige Train Zone Map werkt de UT aan een dynamische versie van de kaart, met meer functies en meer steden. Op die kaart zal ook informatie te vinden is voor steden die moeilijker per trein bereikbaar zijn – voor de meer avontuurlijke treinreiziger. Ook wordt in die versie de auto (verbrandingsmotor en elektrisch) als optie meegenomen in de vergelijking om zo een completer beeld te geven.
Ik zag op UT map de treinreis Enschede-Zurich
9.28 duurt.
Ik keek op datum: 5-dec-2022 op db.de
10:32–19:00 8h 28min
3 Umstiege RB ICE 519 ICE 371 IC Enschede
Klopt dus niet. Ze gaan een eigen dynamische versie maken. Die bestaat toch al op BAHN.DE
Ingediend door Jan op do, 30/06/2022 - 21:43
Interessante vergelijking door de lui van de TU Twente. Van Enschede naar berlijn is inderdaad sneller dan met vliegtuig vanaf Schiphol. Alleen gaat dat niet op voor reizigers vanaf Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Tussen Amsterdam en Berlin Hbf stopt de 'internationale IC' 15 keer !!! Wa\arom niet een ICE Amsterdam-Berlijn die onderweg maar 4 keer stopt: Amsrsfoort, Deventer, Osnabrück en Hannover. Tussen Hannover en Berlijn met maximale snelheid. Bij elkaar zou het in ruim 5 uur moeten kunnen.
Het is ook geen pretje als je vanaf Den Haag naar Luxemburg wilt. Net de trein meer dan 6 uur; met de auto in 4 uur. Zelfs met een vliegtuig ben je er nog sneller.
Nu rijdt er eindelijk een trein van Amsterdam naar Londen; 25 ja\ar nadat de kanaaltunnel in gebruik is genomen. De trein van Amsterdam naar Keulen rijdt over ouderwets spoor.
En tenslotte houdt NS nog vast aan het plan uit de jaren '90 van de vorige eeuw om van Amsterdam Zuid het internationale station te maken, terwijl Amsterdam Centraal het enige station in de agglomeratie is die bij het centrum ligt. Of is het soms de bedoeling om het toerisme nar onze hoofdstad te beperken ?
Ingediend door F.D. Andrioli op za, 02/07/2022 - 14:56
Rome2Rio.com vergelijkt Trein, Vliegtuig, Auto, Bus van elke plaats naar elke plaats ter wereld.
Ingediend door Hugo op do, 07/07/2022 - 10:04
Reactie toevoegen