De 35 elektrische bussen die luchtpassagiers vervoeren op Schiphol worden vanuit de verkeerstoren gemonitord. Ze hebben in een half jaar al 119.000 liter diesel bespaard.
E-bussen Schiphol real time gemonitord
De cloud-diensten van de Nederlandse tech start-up ViriCiti laten exact zien hoe de e-bussen presteren. Vanuit de Schiphol Toren is via een webapplicatie onder meer te zien waar de bussen zich bevinden, hoe vol de batterijen nog zijn en hoe efficiënt ze rijden. Zo kan de luchthaven een efficiënte planning maken voor de bussen en de batterijen optimaal benutten.
Uit het monitoringssysteem blijkt dat de e-bussen sinds hun inzet dit voorjaar al 338.000 kilometer hebben gereden met een gemiddelde energieconsumptie van 1.2 kWh/km. In vergelijking met dieselbussen hebben de BYD-bussen samen 312.000 kilo aan CO2-emissies bespaard. Behalve op Schiphol werkt ViriCiti ook samen met BYD op Schiermonnikoog (6 bussen) en op de Stanford University in Silicon Valley (23 e-bussen).
De 35 elektrische bussen brengen luchtpassagiers van het vliegtuig naar de gate. Ze zijn door BYD gemaakt naar de wensen van Schiphol. Zo zijn de accu's kleiner dan van andere BYD-bussen, mede dankzij een sterk verbeterde batterijcapaciteit. Daardoor is er meer ruimte voor passagiers en hun bagage. De reikwijdte op een enkele lading is ruim voldoende voor de afstand die de bussen dagelijks afleggen.
Schiphol heeft nu nog de grootste e-bussenvloot ter wereld, tot medio 2016 wanneer 51 elektrische bussen van BYD gaan rijden in het stadsvervoer van Londen.
Reactie toevoegen