Het ov-bedrijf van Hamburg rijdt sinds vorige week met drie hybride Volvobussen die via een laadpaal worden opgeladen. Enkel op batterijen is de actieradius 7 kilometer.
Hamburg laadt bussen via een paal
Prototypes van de nieuwe hybride bus rijden al sinds mei 2013 in het Zweedse Göteborg. In Hamburg is de Volvo 7900 Electric Hybrid voor het eerst in de lijndienst opgenomen. De 12-meterbus heeft een Euro-6 dieselmotor, een elektrische motor en lithium-ionbatterijen. De batterijen worden op het begin- en eindpunt in 6 minuten opgeladen.
Bij dit type bus zit de pantograaf niet op de bus, maar komt vanaf de laadpaal naar het dak van de bus waar hij contact maakt met twee staven. De bus kan ongeveer 7 kilometer van de 10 kilometer lange buslijn op batterijen rijden. Volgens Volvo hebben tal van steden interesse getoond in deze plug-in hybride. Serieproductie van de bus is in begin 2016 gepland.
De introductie van de hybride bus op donderdag 18 december viel samen met de opening van de Innovatieroute 109, die loopt van het busstation bij Hamburg Centraal Station naar het ondergrondse station in Alsterdorf. Het ov-bedrijf van Hamburg, Hochbahn AG, test op deze lijn diverse typen bussen om de prestaties te vergelijken. In 2020 wil de stad Hamburg met louter emissieloze voertuigen rijden.
Behalve met drie 7900 Electric Hybrid Volvo-bussen, rijdt Hochbahn op lijn 109 ook met dieselhybride Volvo’s van 12 en 18 meter en met waterstofbussen. Gewone dieselbussen ten slotte dienen als referentie in de vergelijkingstests. In totaal doen er 65 voertuigen mee aan de proef.
Lees ook: Consortium biedt opladen aan met pantograaf.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=FseBmNiqrd0&feature=youtu.be[/embed]
[…] De bus rijdt gemiddeld 70% van het traject stil en CO2-vrij. De eerste drie bussen rijden in de Duitse stad Hamburg. De Zweedse steden Göteburg en Stockholm worden in de loop van 2015 voorzien van de elektrische […]
Ingediend door Volledig elekt… op wo, 18/03/2015 - 13:23
Reactie toevoegen