Nederland telt minimaal 200 particuliere initiatieven om mensen te vervoeren, blijkt uit de eerste inventarisatie van XTNT. In opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) schrijft XTNT een inspiratieboek voor ov-autoriteiten en gemeenten.
Kleinschalig vervoer door gemeenten wint aan belang
De initiatieven komen vooral van stichtingen en verenigingen en variëren van het vervoer van kerkgangers tot het laten rijden van een elektrisch busje. "Vaak weten gemeenten zelf niet wat er gaande is", zei senior adviseur Frans Gommers eind december op de OV-netwerkdag van het KpVV. Particuliere initiatieven winnen aan belang door de bezuinigingen op het openbaar vervoer en een beroep op de zelfredzaamheid van burgers.
Als provincies en stadsregio’s zich meer richten op verbindend openbaar vervoer met hoge frequenties, dan kunnen gemeenten het resterende kleinschalige vervoer gaan regelen met bijvoorbeeld regiotaxi’s en buurtbussen. Dat was half december de conclusie van het OV-café van ROCOV Gelderland over de sociale functie van het ov. Want gemeenten staan dichter bij de doelgroepen, zoals ouderen, gehandicapten en andere gedwongen reizigers die geen auto kunnen of mogen rijden. Gemeenten zijn ook beter in staat vrijwilligers te werven om buurtbussen te besturen. De provincie zou dan materieel en middelen beschikbaar kunnen blijven stellen.
Frank van Setten, adjunct-directeur Trein bij Arriva, pleitte ervoor om in heel Nederland de dienstregelingen op maandag-, dinsdag- en woensdagavond eerder te laten stoppen dan op donderdag- en vrijdagavond. In het begin van de week zitten immers minder mensen in de bus. Buurtbussen met vrijwillige chauffeurs zouden het vervoer op 'dunne' lijnen dan vanaf een uur of acht ’s avonds kunnen overnemen.
Reactie toevoegen