NS gaat eind dit jaar hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat is de belangrijkste verandering in de dienstregeling 2018 die NS voor advies heeft voorgelegd aan het Locov.
Meer treinen maar ook oponthoud in 2018
NS gaat per 10 december (pdf) zes Intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, nu de extra infrastructuur rond Utrecht Centraal is voltooid. Verder gaan in de vroege ochtend en in de avond vaker treinen rijden tussen Eindhoven/Nijmegen en Utrecht/Amsterdam/Schiphol. De Intercity Brussel gaat voortaan over de HSL-Zuid via Breda naar Brussel. Reizigers uit Den Haag moeten dan overstappen in Rotterdam, maar ze krijgen wel vier directe treinen per dag naar Brussel.
Belangrijkste wijzigingen
- Amsterdam–Eindhoven: van 4 naar 6 Intercity's per uur. In de avond een uur langer kwartierdienst richting Eindhoven.
- Amsterdam–Alkmaar: op zondag van 2 naar 4 Intercity’s per uur.
Enkhuizen–Heerlen: de Intercity Enkhuizen–Amsterdam Centraal rijdt door naar Heerlen. In de avond en vroege ochtend gaat de Intercity Enkhuizen–Amsterdam door naar Maastricht en rijdt de Intercity Alkmaar–Maastricht niet.
- Gouda–Alphen aan den Rijn: van 2 naar 4 R-net-treinen per uur.
- Utrecht–Houten Castellum: van 4 naar 6 Sprinters per uur in de spitsrichting.
- Schiphol–Nijmegen: een uur langer kwartierdienst vanuit Utrecht richting Nijmegen en Schiphol.
- Amsterdam Centraal–Brussel: de Intercity gaat 16 keer per dag via Breda over de HSL Zuid.
- Den Haag HS–Brussel: vier Intercity’s per dag
- Vlissingen–Roosendaal: in de ochtendspits 2 extra intercity’s richting Roosendaal en 2 in de middag richting Vlissingen.
- Leeuwarden–Meppel: van één naar twee Sprinters per uur. De Intercity rijdt 2 maal per uur en stopt onderweg alleen in Heerenveen en Steenwijk.
Compensatie
Syntus neemt in december de Sprinters over van NS op de lijnen Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede. De NS-Sprinter Apeldoorn–Almelo die in de spits naar Enschede rijdt, moet dan in Almelo 13 minuten stilstaan voor de nieuwe sneltrein Zwolle–Enschede van Syntus. Daar is NS niet blij mee. Daarnaast gaat Keolis-dochter Eurobahn ook nog de nieuwe internationale trein rijden op het traject Hengelo–Bad Bentheim–Bielefeld. Enkele Sprinters en de Intercity vanaf Schiphol worden daardoor langzamer. NS wil daarvoor financieel worden gecompenseerd.
De nieuwe dienstregeling (kaart, pdf) is nog niet definitief. De reizigersorganisaties komen nog met advies, waarna ProRail bepaalt welke wensen van de vervoerders worden ingewilligd. Op een aantal trajecten dreigen treinen langzamer te worden doordat goederenvervoerders meer ruimte willen op het spoor.
Reactie toevoegen