De gemeente Den Haag koopt de aandelen HTM terug van NS. NS blijft wel met de gemeente en HTM samenwerken om het openbaar vervoer te verbeteren.
NS verkoopt aandelen HTM aan gemeente
NS bezat sinds 15 oktober 2013 49 procent van de aandelen HTM. NS wil zich meer op haar corebusiness gaan richten en daar past het belang in HTM niet bij, zo kondigde NS al in haar in maart uitgebrachte strategie aan. In een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer op 2 juni bevestigde NS-topman Roger van Boxtel nogmaals dat NS haar belang in HTM wil afbouwen.
NS en de gemeente Den Haag blijven samen met HTM strategisch samenwerken aan een verdere verbetering van deur-tot-deur-vervoer, maar niet langer als gezamenlijke aandeelhouders van HTM. De gemeente zal binnen enkele maanden haar aandelen terugkopen van NS en een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aangaan. NS is bereid om 15 miljoen euro te investeren in ov-projecten in de Haagse regio.
Deze beslissing van NS en gemeente maakt de bestuursstructuur van HTM een stuk eenvoudiger. Behalve het ene gouden aandeel (een aandeel met bijzondere bevoegdheden, noodzakelijk voor inbesteding door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) zullen de HTM-aandelen weer voor in handen komen van de gemeente Den Haag. Deze oplossing is financieel aantrekkelijker voor de gemeente.
Ernst Moeksis, manager corporate communicatie HTM: “Dankzij de samenwerking met NS hebben we de afgelopen jaren mooie dingen bereikt. Een voorbeeld daarvan is het gezamenlijk runnen van de Servicewinkel op Den Haag Centraal; het hele aanbod van diensten en producten in de winkel is volledig geïntegreerd.”
Deze nieuwe samenwerking heeft geen gevolgen voor de bieding op de railconcessie van de HTM voor de komende tien jaar. Wel heeft HTM bij de inbesteding gebruik kunnen maken van de kennis van NS op het gebied van aanbestedingen.
Eric Trinthamer, woordvoerder NS: “de afspraak om 15 miljoen in HTM te investeren was al eerder vastgelegd. We willen onder andere gaan werken aan een gezamenlijke Servicewinkel op station Hollands Spoor. De samenwerking voor beter vervoer van deur tot deur blijft, maar de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat daar geen financieel commitment voor nodig is.”
Lees ook: Tienjarig raillcontract voor RET en HTM
Reactie toevoegen