Nederland telt 446 P+R-terreinen met gemiddeld 154 parkeerplekken. Op 354 P+R-terreinen kunnen automobilisten overstappen op de trein en op de andere 92 op bus, tram, metro en waterbus. Dat meldt het Kennisplatform Verkeer en Vervoer op het dashboard duurzame en slimme mobiliteit. Het is gebaseerd op een inventarisatie van bureau Goudappel Coffeng.
Overzicht gebruik P+R-terreinen ontbreekt
Van de P+R-terreinen is 40 procent voor 64 procent bezet. Van de resterende 60 procent ontbreken gegevens over de bezetting. “De informatie is fragmentarisch, veelal incompleet en echt overzicht over het gebruik ontbreekt veelal”, meldt het KpVV. Alleen partijen als NS, OV-bureau Randstad en de regio’s Groningen-Assen en Midden-Nederland beschikken over P+R-data.
Eind 2012 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen met het verzoek aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu om het gebruik van P+R-terreinen te gaan volgen. De grootste P+R’s zijn Galgenwaard in Utrecht (1283 plekken, aansluiting op de bus), Slinge in Rotterdam (840 plekken, metro) en Westraven in Utrecht (800 plekken, sneltram). Als in september P+R De Uithof opent, is dat met 2000 plekken de grootste. In de stadsregio Rotterdam liggen de meeste P+R-terreinen: 45 stuks, bijna één bij elk metrostation.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen