Het uitzicht op Delft vanaf het spoorviaduct is voorgoed verdwenen, maar het nieuwe station van Delft maakt veel goed voor de reiziger.
Tijdelijk met 80 door Delftse tunnel
ProRail en NS hebben zaterdag de 2,3 kilometer lange spoortunnel en het nieuwe station van Delft in gebruik genomen. Duizenden Delftenaren namen de moeite om de creatie te bekijken van stadgenoot Mecanoo, ontwerper van het station.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=24X7OKtBRw0&feature=player_detailpage[/embed]
Alles leek bij de opening goed te functioneren, tot bleek dat doorgaande treinen die met 140 kilometer per uur door de tunnel rijden, verhoogde luchtdruk veroorzaken in de stationshal. De draaideuren gaan daardoor sneller draaien. Om dit te voorkomen zijn de draaideuren zaterdag strakker gesteld. Doorgaande treinen mogen tijdelijk niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. ProRail doet onderzoek naar een definitieve oplossing. De snelheidsverlaging heeft geen invloed op de treindienst.
Bekijk ook de foto's van het nieuwe station Delft
Tegelijk met het station is ook de ondergrondse fietsenstalling met 5000 plaatsen geopend. De stalling krijgt nog een systeem waarmee zichtbaar wordt welke plekken bezet zijn en waar nog ruimte is. Gebruikers kunnen hun fiets gratis stallen voor maximaal 14 dagen. Er is 24 uur per dag toezicht. De huidige bovengrondse stalling is uitgebreid met 1400 plaatsen, waarmee het totaal uitkomt op 8700 fietsparkeerplaatsen bij het station. Het waren er 7300.
Inmiddels is de aannemer begonnen met het plaatsen van bouwhekken rondom het spoorviaduct. Het viaduct wordt in een half jaar tijd gesloopt.
Lees hier de reportage van Pien Heuts Delft gaat ondergronds met foto’s van Chris Pennarts.
Reactie toevoegen