Transdev gelooft in handsfree in- en uitchecken

vrijdag 12 mei 2023

Op twee buslijnen in Eindhoven rolde mobiliteitsbedrijf Transdev ‘Be in Be out’ uit, zodat reizigers via de telefoon kunnen in- en uitchecken. Opschaling naar heel Zuidoost-Brabant volgt dit jaar. “Dit is een van de grootste gamechangers die ik heb meegemaakt”, vertelt innovatiemanager Boy Hendriks, die zijn enthousiasme nauwelijks kan bedwingen.  

In mei 2022 startte Transdev, samen met opdrachtgever provincie Noord-Brabant en scaleup mobyyou, het betaalsysteem op twee buslijnen in Eindhoven. “Be in, be out (BiBo) werkt op basis van bluetoothverbinding tussen de smartphone en bussensoren. Vergelijk het met een virtueel elastiek. Zodra je uitstapt wordt de afstand tussen bus en telefoon groter, knapt dat elastiek en check je automatisch uit. Het enige dat reizigers nodig hebben is een smartphone en de mobyyou-app.” 

Pilot 

Na een succesvolle testperiode kunnen reizigers de BiBo-service inmiddels op negen buslijnen in de regio gebruiken. Meer dan 5000 reizigers hebben de app gedownload en zo’n 1700 mensen gebruiken de app nog vaak. “De volgende stap die we voorbereiden is een uitrol in de gehele concessie Zuidoost-Brabant.” 

Sinds de start is wel een en ander veranderd. “In het begin rekenden we een vaste ritprijs van 1 euro. Inmiddels kunnen reizigers op saldo reizen, waardoor ze hetzelfde betalen als ‘normaal’. En sinds kort kunnen reizigers de stopknop van de bus via de app bedienen. Als de uitrol in Zuidoost-Brabant compleet is gaan we ook kortings- en vastrechtabonnementen toevoegen. Sinds december 2022 testen we dit al met het studentenreisproduct.” 

Reizigers kunnen net in- en uitchecken met de betaalpas. Zitten zij wel te wachten op alwéér een nieuwe betaalwijze? Hendriks denkt het wel. “Wij doen ook mee binnen het programma OVpay, maar BiBo is juist een toevoeging. Betalen met de betaalpas neemt een belangrijke drempel weg voor reizigers, maar daarvoor zijn nog steeds een fysieke in- en uitcheck nodig. Met BiBo verlagen we de drempel opnieuw. Dit is één optie om te laten zien waar innovaties heen kunnen gaan.”  

Doorgroeimogelijkheden 

De mogelijkheden zijn volgens Hendriks eindeloos, zowel binnen als buiten het ov. “Een logische vervolgstap kan zijn om deelvervoerders aan te sluiten. En je kunt crossovers maken naar koffietentjes, pick-upservices, P&R-terreinen, horeca of theaters. De scope van mobyyou is veel breder dan het ov: dat geeft mogelijkheden voor uitbreiding en samenwerking met bijvoorbeeld foodservices, leisure en retail op nationaal of Europees niveau.” 

Hendriks noemt de integratie van BiBo ‘een van de grootste gamechangers die ik heb meegemaakt. “Bij eerdere Transdev-innovaties zoals deeltaxi Abel en Breng flex was het businessmodel onduidelijk en miste de commerciële waarde. Daardoor slaagde dat niet. Met mobyyou is de drietrapsraket goed: we beginnen bij het ov, kunnen opschalen richting deelvervoer en daarna integreren met andere partijen en doelgroepen.”  

Samenwerking essentieel 

“Natuurlijk heerst er ook scepsis, want meerdere ov-bedrijven ontwikkelen nieuwe reisproducten. ‘Daar heb je weer een nieuw appje’, denken sommigen. Maar in de luchtvaart wordt bluetoothtechniek als betaalmethode al gebruikt. Als de techniek er is, haakt de markt vanzelf aan. Dan kan de branche maar beter zelf aan het stuur zitten. Testen en ervaring opdoen is cruciaal om dit soort innovaties en nieuwe technologieën te valideren voor mogelijke implementatie.” 

Samenwerking binnen én buiten de branche is belangrijker dan ooit, vervolgt hij. “De steeds verdergaande samenwerking van netbeheerders is een mooi voorbeeld. De uitdagingen in de energietransitie zijn niet per energiebeheerder op te lossen. Door te zoeken naar gemeenschappelijke oplossingen voor vraagstukken, ontstaan spin-offs die een grotere impact hebben tegen een efficiëntere kostprijs.” 

“Iedere speler in de mobiliteitsmarkt heeft te maken gehad met reizigersverlies door corona. Daarom moeten we als gezamenlijke branche optrekken en niet allemaal onze eigen uitvinding doen. Dus als we BiBo alleen voor Transdev houden, wordt het niets. Daarom hebben we na de pilot ook vervoerders, opdrachtgevers en reizigersorganisaties uitgenodigd om feedback te leveren. En samen met innovatiemanagers van andere vervoerders zit ik ook in het OV-Lab, daar staat dit op de agenda. Alleen samen kunnen we ontwikkelingen, zoals BiBo, tot volwassenheid laten komen.” 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2023. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.