‘OV-chipkaart moet net zo simpel als mobieltje’

‘OV-chipkaart moet net zo simpel als mobieltje’

door in rubriek OV-chipkaart
Reacties uitgeschakeld voor ‘OV-chipkaart moet net zo simpel als mobieltje’

Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers. Dat voorstel heeft fractiemedewerker Frank Visser van de ChristenUnie gelanceerd op de Dag van de Rail.

“Bellen van KPN naar Vodafone kost je geen dubbel starttarief, je hoeft halverwege je gesprek niet opnieuw het nummer in te toetsen, je weet van tevoren precies hoeveel het kost en je hebt te maken met maar één klantenservice”, vergelijkt Visser. Reizigers met een OV-chipkaart moeten onderweg bij wisseling van vervoerder opnieuw uit- en inchecken, betalen soms dubbel opstapstaftarief, hebben te makken met wisselende (en soms elkaar bijtende) tarieven en worden bij problemen van het kastje naar de muur gestuurd.

“Trans Link Systems kan flink worden afgeslankt”

Om alle problemen de wereld uit te helpen moet de OV-chipkaart een gemakskaart worden. Visser: “OV-chipkaartconsortium Trans Link Systems is dan geen bank meer, maar doet alleen technische ondersteuning en kan dus flink worden afgeslankt. Want reizigers kiezen zelf een provider: een vervoerder of klantencollectief (ANWB, United Consumers) die hen het beste aanbod doet. Dat moet leiden tot meer dynamiek en innovatie. Het wordt voor alle reizigers mogelijk om net als bij mobiel bellen ook achteraf te betalen, de beste prijs te krijgen, voordelige gezinsabonnementen te nemen, aantrekkelijke kilometerbundels te kopen en geld terug te krijgen bij vertragingen in het hele ov.”

Volgens de ChristenUnie moet het Rijk de verplichte uitwisseling van vervoerdata in de Wet personenvervoer 2000 vastleggen en de Autoriteit Consument en Markt (opvolger van de Nederlandse Mededingingsautoriteit) aanwijzen als marktmeester.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook