Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar komt om prijsstijgingen in het ov te voorkomen en het aanbod van regionaal ov te verbeteren. Voor 2024 wordt daarnaast 120 miljoen euro beschikbaar om prijsstijgingen bij NS te compenseren.
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
Afgelopen september nam de Tweede Kamer hiertoe moties aan, waaraan het kabinet nu dus gehoor geeft. Daarnaast wordt uiterlijk 1 december duidelijk in hoeverre ov-vervoerders worden gekort op het studentenreisproduct, dat zij momenteel ontvangen vanuit het ministerie van onderwijs (OCW)
Sinds 2020 hield het kabinet het ov-aanbod met in totaal 3,4 miljard euro op peil via de beschikbaarheidsvergoeding (TBOV) en in 2023 met maximaal 150 miljoen euro via de transitievergoeding (TVOV), bovenop de reguliere subsidies vanuit het Rijk. Het kabinet heeft de ov-sector steeds gevraagd een nieuw evenwicht te zoeken tussen kosten en opbrengsten en daarbij in te zetten op creatieve oplossingen.
Nu de reizigersaantallen nog altijd achterlopen op de prognoses en we ook te maken hebben met inflatie en een krappe arbeidsmarkt, heeft het kabinet besloten om de tariefstijgingen in het regionale ov in 2024 af te wenden en in 2025 weer de reguliere indexatie van de tarieven te laten plaatsvinden. Ook worden de prijsstijgingen bij NS in 2024 voorkomen. Ook deze indexatie zal in 2025 weer op reguliere wijze plaatsvinden.
De voorgenomen prijsstijging van het studentenreisproduct als gevolg van een herijkingsonderzoek bij het ministerie van onderwijs (OCW) krijgt ook aandacht. OCW betaalt nu een vergoeding aan vervoerders voor studentenvervoer. Met definitieve besluitvorming wordt echter gewacht totdat de OCW-begroting 2024 in de Tweede Kamer is behandeld. Uiterlijk 1 december wordt duidelijk of ov-bedrijven nog gekort worden en zo ja, hoeveel.
OCW moet op 1 december het bedrag voor de prestatiebeurs voor de reisvoorziening vaststellen en het kabinet heeft besloten om de
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…