ANWB wil bij vertraging geld terug op OV-chipkaart

ANWB wil bij vertraging geld terug op OV-chipkaart

door in rubriek OV-chipkaart
Reacties uitgeschakeld voor ANWB wil bij vertraging geld terug op OV-chipkaart

De ANWB verwacht van NS de komende tien jaar ‘vanzelfsprekende ketenmobiliteit, reële reizigersfocus, uitmuntende reisinformatie en feilloze betrouwbaarheid’.

Dat schrijft de bond in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de nieuwe NS-vervoerconcessie 2015-2025 voor het hoofdrailnet. Het bureau TransTec heeft de ANWB geholpen met het advies.

NS moet als grootste vervoerbedrijf het voortouw nemen voor beter ketenvervoer. De ANWB stuurt aan op één kaartje voor parkeren en reizen vanaf P+R stations en op één formule voor alle P+R terreinen bij stations. In de treinen moet NS meer plaats maken voor het meenemen van fietsen. Ook moet de OV-fiets uitgroeien tot een landelijk deelfietssysteem. Verder dient NS zich in te spannen voor achteraf betalen (reizen op rekening) en best price (automatisch het voordeligste tarief) op de OV-chipkaart. NS moet het enige aanspreekpunt zijn voor problemen met door NS geleverde OV-chipkaarten.

De regeling ‘Geld terug bij vertraging’ moet ruimhartiger en simpeler worden: 50 procent van de ritprijs bij 15 minuten vertraging en 100 procent bij 30 minuten automatisch teruggestort op je OV-chipkaart. “Dat voelt NS direct in de portemonnee”, aldus de ANWB. Reizigers die de laatste bus, tram of metro missen omdat hun trein vertraging had, moeten voortaan de garantie krijgen dat ze thuiskomen; met vervangend vervoer of een taxibon. Bij storingen van kaartautomaten moeten reizigers ook een kaartje kunnen kopen of kunnen inchecken bij de conducteur zonder dat dat hen extra geld kost. De prijs van een treinkaartje mag alleen stijgen als 75 procent of meer het NS-vervoer een 7 of hoger geeft.

NS moet een trendsetter worden op ict-gebied, en dus niet meer afwachten. Vooral de informatie bij verstoringen moet beter. In alle treinen moet NS permanent de verwachte aankomsttijden en aansluitingen op het eerstvolgende station gaan geven, op schermen en via de boordomroep. Alle lijnen of treinseries krijgen een nummer. Op de 100 grootste stations komen zuilen te staan waar mensen actuele reisadviezen kunnen opvragen. Ten slotte moet NS alle data over de dienstregeling en de dienstuitvoering kosteloos beschikbaar stellen aan andere partijen die reisinformatie willen geven, aldus de ANWB.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook