Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede in een keer aanbesteed

Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede in een keer aanbesteed

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede in een keer aanbesteed

De provincie Overijssel heeft een marktconsultatie de deur uit gedaan voor de exploitatie van de spoorlijn Zwolle–Enschede en Zwolle–Kampen. Het is de bedoeling om het vervoer vanaf december 2017 voor een periode van 15 jaar te gunnen. Dan zouden beide lijnen geëlektrificeerd moeten zijn.

In 2011 werd het ‘Kamperlijntje’, zoals de spoorlijn Zwolle–Kampen in de volksmond heet, nog apart aanbesteed als regiotram. Hier bleek echter vanuit de markt onvoldoende interesse voor. Daarop besloot Gedeputeerde Staten het plan voor de regiotram (met vier haltes en optie op verlenging in Zwolle en Kampen) af te blazen en de lijn te elektrificeren voor een treindienst. Alleen in de Zwolse Vinexwijk Stadshagen komt nu een halte en een tunnel voor wegverkeer.

In de marktconsultatie blijft de mogelijkheid open om op slechts een van de twee lijnen te bieden. Voor de spoorlijn Zwolle–Enschede ziet de provincie graag op termijn ook Intercity’s rijden, maar daarvoor zal eerst de infrastructuur moeten worden uitgebreid; iets dat zeker niet voor 2018 gaat gebeuren.

Treindienst niet geknipt
De treindienst Zwolle–Enschede zal niet worden geknipt in Almelo. Dat betekent dat vanaf 2018 zowel NS als een tweede partij zullen stoppen op de stations tussen Wierden en Enschede. Op station Hengelo is er zelfs de kans dat er vanaf 2018 maar liefst vier regionale vervoerders zullen stoppen: naast de toekomstige uitvoerder van de lijn Zwolle–Enschede ook die van de dienst Apeldoorn–Enschede, Zutphen–Oldenzaal en Hengelo–Bielefeld. Het is te hopen dat er tegen die tijd een oplossing is voor het dreigende woud aan OV-chipkaartpalen.

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook