NS presenteert nieuwe dubbeldekker

woensdag 5 maart 2025

NS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een indruk geven van hoe de trein er van de buiten- en binnenkant uit komt te zien. Dat deed NS tijdens de perspresentatie van de NS jaarcijfers en geeft een impressie van wat reizigers van de nieuwe trein kunnen verwachten. 

 

 

“De oude dubbeldekkers zijn over een aantal jaar aan vervanging toe. Ook verwachten we in de toekomst meer treinreizigers. Met de nieuwe dubbeldekkers bereiden we ons voor op deze groei. We willen genoeg plek en een comfortabele trein bieden. We weten uit onderzoek dat reizigers keuzevrijheid belangrijk vinden. Sommige mensen willen rustig werken, anderen praten liever met familie of vrienden. We hebben al deze wensen meegenomen in het ontwerp. De ontwerpfase is inmiddels afgerond en ik vind het een prachtig resultaat. De productie van de eerste treinen start in de tweede helft van dit jaar”, Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS.  

Toegankelijkheid, capaciteit, bartafel en meer 

  • Toegankelijkheid is belangrijk geweest bij het ontwikkelen van deze trein: de uiteinden van de trein zijn enkeldeks met een gelijkvloerse instap. Hier kunnen bijvoorbeeld mensen in een rolstoel of met een kinderwagen zelfstandig de trein in komen. Deze combinatie van rijtuigen is nieuw in Nederland. 
  • Om te zorgen voor zoveel mogelijk zitplaatsen is er in de eerste klas gekozen voor twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad.  
  • Introductie van nieuwe zitjes: een hoge bartafel langs het raam met zicht naar buiten, waar reizigers hun laptop open kunnen klappen en een verhoogd zitje voor vier personen met ruimte voor extra bagage.  
  • Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hernieuwbaar, gebruikt en gerecycled materiaal. 
  • 60 treinen (30 bestaande uit vier rijtuigen en 30 uit zes rijtuigen), circa 30.000 zitplaatsen. 
  • De trein heeft een topsnelheid van 160 km/uur. 

Naast een standaardtoilet beschikt de trein over een rolstoeltoegankelijk toilet. Aan de buitenzijde van de trein staat met iconen aangegeven waar reizigers met een kinderwagen of met grote bagage plaats kunnen nemen.  Zowel op de buitenzijde van de trein als op de tussendeuren in de trein staat aangegeven of het de eerste of tweede klasse betreft. Bij bijna alle zitplaatsen zijn stopcontacten en USB-c-oplaadpunten aanwezig. Ten slotte zien reizigers bij binnenkomst direct een digitaal scherm met uitgebreide reisinformatie.  

Materiaalpaspoort

Van deze trein wordt vooraf aan de bouw een materiaalpaspoort gemaakt. Het paspoort geeft inzicht in de oorsprong van de materialen die voor de bouw van de trein worden gebruikt. Met dit paspoort selecteren we samen met de fabrikant circulaire materialen die niet bijdragen aan de uitputting van grondstoffen en na de levensduur van de trein weer demontabel en recyclebaar zijn. Zo zorgen we er bij het ontwerp van de trein al voor dat we afval in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen. De DDNG is de eerste trein met een materiaalpaspoort.   

Dutch Design Week

In 2018 presenteerde NS de nieuwe interieurvisie tijdens de Dutch Design Week. Ruim 600 treinreizigers hebben vervolgens de ontwerpen in de praktijk getest. Het uitgangspunt was om meer plek te creëren in de trein en het comfort en de beleving te verhogen. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie is de eerste trein die deze visie in de praktijk brengt. De nieuwe zitplaatsen met een hoge bartafel langs het raam is hieruit naar voren gekomen. Uit deze visie zijn ook een verhoogd zitje voor vier personen en het plafond met houtpatroon voortgekomen. Dit zorgt voor een warme en prettige uitstraling. Bij het ontwerp van het interieur en de cabine zijn eveneens conducteurs en machinisten betrokken. De afbeeldingen op de wanden en deuren zijn het werk van Marieke van Diemen. 

Naar verwachting komen de eerste treinen in 2029 op het spoor. 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie

27 feb om 14:35 uur

Daimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille

25 feb om 15:54 uur

Eurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…

Lees verder »
descriptionArtikel

Einde aan 'omchecken' in zicht

14 feb om 10:06 uur

Het verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…

Lees verder »
descriptionArtikel

NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland

11 feb om 10:55 uur

NS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste Brabantse bushalte rookvrij

31 jan om 09:23 uur

De bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…

Lees verder »
descriptionArtikel

VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov

23 jan om 12:44 uur

De MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »