Iedereen mag achteraf betalen bij de RET
dossier Innovatie

Iedereen mag achteraf betalen bij de RET

door in rubriek OV-chipkaart
Reacties uitgeschakeld voor Iedereen mag achteraf betalen bij de RET

Houders van een OV-chipkaart kunnen vanaf 1 januari achteraf betalen voor hun reizen bij de RET. Het is dan ook mogelijk om vergeten uitchecks te corrigeren.

De RET is het eerste vervoerbedrijf dat achteraf betalen voor alle reizigers binnenkort mogelijk maakt. Volgens RET-directeur Pedro Peters is dat uniek in de wereld. Zakelijke reizigers kunnen al langer achteraf betalen met de NS Businesscard. Hetzelfde regelen voor álle reizigers komt nu nog te vroeg voor NS. GVB begint, in navolging van de RET, deze maand nog met een proef voor achteraf betalen. Die gaat een half jaar duren en er zullen minstens honderd reizigers aan meedoen. Syntus wil er binnen enkele maanden mee starten.

De RET en chipkaartorganisatie Trans Link Systems (TLS) beproefden achteraf betalen het afgelopen half jaar met 200 reizigers. Het experiment verliep zo voorspoedig dat de RET nu 1000 reizigers dezelfde service biedt en vanaf 1 januari alle reizigers. Achteraf betalen is in de eerste plaats interessant voor de klanten van de RET, ongeveer 600.000 reizigers per dag, waarvan 65 procent alleen met de RET reist. Maar ook reizigers die incidenteel bij de RET reizen kunnen er gebruik van maken.

Achteraf betalen kan zowel met een persoonlijke als een anonieme OV-chipkaart. De service is gekoppeld aan het nummer van de chipkaart. Aan de bankrekening voor de maandelijkse automatische incasso kunnen maximaal zes chipkaarten worden gekoppeld, wat handig is voor gezinnen. Reizigers die behalve met de RET ook met de trein reizen, betalen bij de RET achteraf, terwijl de treinreizen van het saldo af gaan. De bedoeling is dat er uiteindelijk één website komt waarop alle vervoerders met achteraf betalen zijn aangesloten.

Aantrekkelijk is de mogelijkheid om een vergeten uitcheck te herstellen voordat de verschuldigde kosten worden afgeschreven. Dat kan via de website van de RET, of op het moment dat de reiziger het maandelijkse overzicht krijgt van de gemaakte reizen. Daarop staat dan aangegeven waar een uitcheck ontbreekt. NS biedt binnenkort de mogelijkheid op de Reisplanner-app om te controleren of je bent in- of uitgecheckt. Geld terugvragen voor een vergeten uitcheck kan pas over een jaar.

Met achteraf betalen bedient de RET het gros van de reizigers die regelmatig saldo op hun chipkaart zetten. Dat hoeven ze straks dus niet meer. Reizigers die hun saldo nu automatisch laten aanvullen, gaan daar mogelijk weer van afzien. Je hebt dan immers niet het voordeel om vergeten uitchecks te corrigeren. De reistegoeden die TLS beheert, ter waarde van ruim 100 miljoen euro, zullen door het achteraf betalen snel teruglopen.

Het systeem dat TLS en RET hebben ontwikkeld kan in de toekomst ook betalingen met bankpassen, mobiele telefoons en barcodes verwerken.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook