Twee grootste Duitse busbedrijven fuseren

Twee grootste Duitse busbedrijven fuseren

De twee grootste aanbieders van intercitybussen in Duitsland, MeinFernbus en FlixBus, fuseren. Daarmee hebben ze in een klap meer dan de helft van de markt in Duitsland in handen. En daar blijft het niet bij, wat de twee bedrijven betreft.

MeinFernbus en Flixbus maakten hun plannen middels een persbericht bekend. In een interview met het Duitse blad Focus gaf Flixbus-oprichter Jochen Engert aan wat de ambities zijn: meer non-stopbussen tussen grote steden, verbindingen naar buitenlandse steden als Milaan en Parijs en nachtbussen om zo het gat dat de Duitse spoorwegen laten liggen op te vullen. Door de groeiambities worden er 200 nieuwe banen gecreëerd. De bedrijfsnamen blijven bestaan, maar de bussen krijgen allemaal een groene kleur. Tegen het einde van dit jaar moeten er 1000 bussen op de weg zijn.

Beide bedrijven hebben een stormachtige opkomst gemaakt sinds de liberalisering van de Duitse busmarkt twee jaar geleden. Dat zorgde voor een explosie van het aanbod. Tussen de meeste grote Duitse steden rijden nu frequent bussen van verschillende aanbieders. De startups MeinFernbus uit Berlijn en FlixBus uit München groeiden uit tot de nummers 1 en 2 van de markt.

Ook grotere partijen als Deutsche Bahn, Lufthansa en ADAC in samenwerking met de Deutsche Post mengden zich in het strijdgewoel. ADAC heeft inmiddels de handdoek in de ring gegooid, maar het busbedrijf blijft bestaan. In plaats daarvan stapt SNCF-dochter IDBus in de Duitse Postbus. Met Keulen als knooppunt wil het bedrijf een netwerk opzetten tussen Duitsland en Frankrijk.

Lees ook: ‘Prijzenslag Duitse busmarkt kan gevaarlijk zijn’

Zo lijkt de liberalisering in Duitsland een vliegwieleffect te krijgen naar de rest van Europa. Flixbus breidde onlangs al verder uit over de grens, onder meer naar Nederland, en ook de bussen van Arriva/Deutsche Bahn zijn steeds meer op de Nederlandse wegen te zien. De missie van het nieuwe fusiebedrijf is dan ook helder: Europa veroveren en wel snel. Om dat mogelijk te maken trekt het bedrijf nieuw kapitaal aan van durfinversteerder General Atlantic.

Het lijnennet van Flixbus

Het lijnennet van Flixbus

Het lijnennet van MeinFernbus

Het lijnennet van MeinFernbus

Eén reactie

  1. Lex boersma
    11 januari 2015 om 11:59

    Samenvoegen is slim, het is een grote markt, maar de rentabiliteit (winst) was nogal marginaal met prijzen van 5 cent per km. Nu met meer dan 50% marktaandeel kunnen de prijzen een beetje omhoog en de winst sterk kan verbeteren. (ja ja winst uit onderneming, het kan gewoon, beste OV mensen)

Lees ook