De potentie van de trolleybus

De potentie van de trolleybus

door Maurits van Witsen in rubriek trolley
Reacties uitgeschakeld voor De potentie van de trolleybus

Nu elektrisch openbaar vervoer in de schijnwerpers staat, komt ook de trolleybus weer in beeld. Maar is de trolleybus ook de elektrische bus van de toekomst? Maurits van Witsen zet het vervoermiddel in historisch perspectief.

De elektrische tram die vanaf 1900 het openbaar vervoer in de steden had gedomineerd, viel in de jaren twintig van de vorige eeuw plotseling in ongenade. Auto en autobus waren inmiddels volwassen geworden. De tram met zijn vaste baan werd een sta in de weg en bovendien te duur met zijn eigen infrastructuur. Op de drukke lijnen in de grote steden wist de tram zich te handhaven door zijn grote capaciteit. Dit voordeel gold niet voor minder drukke lijnen in vooral kleine en middelgrote steden. De autobus bleek een bruikbare vervanger. In steden waar na afschaffing van de tram nog een elektrisch voedingssysteem aanwezig was, kwam ook de trolleybus in aanmerking. Dit vervoermiddel beleefde hoogtijdagen in de periode tussen 1930 en 1970. Het sterke punt van de trolley is de elektromotor, geruislozer dan de verbrandingsmotor, trillingvrij en beter geschikt voor het overwinnen van steile hellingen. Wel vereist een trolleybussysteem een kostbaar en tamelijk ingewikkeld dubbeldradig bovenleidingsysteem.

Neergang
De neergang volgde alweer tamelijk snel in de

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook