App-gestuurd flexvervoer met regiecentrale is geen toekomstmuziek, schrijft Florien Molendijk van de provincie Noord-Holland. “Op Texel werkt het al!”
‘Texelhopper is buitengewoon effectief’
In het laatste nummer van OV-Magazine las ik over studenten die een app willen ontwikkelen voor het bestellen van flexibel ov. Gezocht wordt naar alternatieve ov-kaarten; hopperpassen met meer toepassingen zoals vooraf betalen. Daarnaast verkennen gemeenten en provincies of openbaar vervoer en doelgroepenvervoer in één systeem kunnen worden geïntegreerd.
Dit zijn allemaal initiatieven die opdrachtgevers uitproberen om nieuwe reizigersmarkten aan te boren en het ov beschikbaar en betaalbaar te houden. Op Texel is dit niet langer toekomstmuziek, maar wordt het al in de praktijk getest in de pilot Texelhopper.
Nieuw ov-concept
Texelhopper is een nieuw ov-concept van vaste buslijnen in combinatie met vervoer op bestelling. Texelhopper geeft de zekerheid van een vaste buslijn met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer in één vervoersysteem.
Met deze pilot verkennen provincie en gemeenten een oplossing voor een toenemend probleem. Buiten de stedelijke gebieden komt het traditionele ov niet tegemoet aan de vraag van de reiziger. Dat zie je terug in afnemende bezetting, te lege bussen. Hoe lost Texelhopper dat op?
- Met het vraaggerichte systeem boren we nieuwe doelgroepen aan. De Texelaars kunnen nu bijna overal komen gedurende een groot deel van de dag. En we richten ons op de toeristenmarkt. Door een beter systeem wordt het hele ov rendabeler.
- We doen dit samen met lokale partijen, zoals taxiondernemers en de toeristensector. We profiteren van lokale kennis.
- We gebruiken innovatieve ict: een dynamische routeplanner en een interactieve app.
Met de pilot zoeken we naar een systeem dat voor het individu werkt, dat inspeelt op persoonlijke wensen en dat méér reizigers en meer tevreden reizigers vervoert voor hetzelfde geld.
Twee buslijnen en busjes
De pilot is een initiatief van de Texelse gemeenschap. Publieke en private partijen werken samen in de proef om meer en beter openbaar vervoer op het eiland te realiseren. Twee vaste buslijnen en kriskras rijdende kleine busjes vormen samen een nieuw ov-netwerk. De busjes van Texelse taxiondernemers en Connexxion rijden waar en wanneer er vraag is. Reizigers moeten zich tenminste een uur van tevoren melden bij het regiecentrum via website, app of telefoon.
De busjes rijden niet van deur tot deur, maar tussen 150 geselecteerde en duidelijke gemarkeerde opstapplaatsen. Het regiecentrum bepaalt welke vervoerder de rit rijdt, welke route wordt gereden en wie er samen in één voertuig reizen. De centrale meldt de reizigers hoe laat ze worden opgehaald en zullen arriveren op de bestemming.
De prijs van een rit met Texelhopper is 3 euro per persoon, ongeacht route of bestemming. De reizigers betalen vooraf, bij de reservering, via iDeal of creditcard. Ook kunnen ze een Texelhopperkaartje kopen bij een van de vele verkooppunten. Daarnaast is er de Texelhopperpas met barcode. Aan deze kaart kunnen abonnementen worden gekoppeld. Je betaalt dan voor je ritten per automatische incasso.
Dynamische ritplanning
Voor Texelhopper heeft InfoData Solutions een geautomatiseerd regiesysteem ontwikkeld. Dat systeem integreert een aantal componenten: ritboeking, ritplanning, rituitgifte, realtime monitoring, administratie, financiële afwikkeling en klachtenmanagement. Uniek is de dynamische routeplanning. Het systeem berekent continu nieuwe ritcombinaties. Daarbij geeft het systeem aan of de ritten op tijd gereden gaan worden en of er voldoende capaciteit beschikbaar is. Het systeem is lerend en zal voor de planning steeds meer patronen gebruiken die het gaat herkennen. Hierdoor is op termijn een nog betere combinatiegraad en betrouwbaarheid mogelijk.
Rit bestellen via een app
Texelhopper heeft een app/site waarmee reizigers eenvoudig ritten kunnen bestellen. Brightin uit Utrecht heeft deze toepassing speciaal voor Texelhopper ontwikkeld, met als uitgangspunt eenvoud en gemak voor de reiziger. Bijna de helft van de ritten boeken de klanten via de app. Dit is landelijk gezien erg hoog. Gebruikelijk is dat maar zo’n 10 procent via internet wordt besteld.
Kenmerken van de app:
- werkt op smartphones, computers en tablets
- geeft de dichtstbijzijnde halte op basis van gps
- biedt aankomst- en vertrektijden op basis van realtime info vanuit de regiecentrale
- geeft herkomst en bestemming op basis van straat, plaats en bezienswaardigheden
- haltes worden op een kaart weergegeven
- betaling vooraf: via automatisch incasso, creditcard, iDeal en papieren tickets
- persoonlijk account (met auto-incasso, ritoverzicht); reeds 1200 pashouders
- terugkerende ritten gemakkelijk te reserveren (bijvoorbeeld elke maandag om 10.00 uur)
- Een duidelijke ritpagina met een actueel overzicht van alle gegevens
- mogelijkheid om tot een uur van tevoren te annuleren
- binnenkort: de locatie van jouw hopperbusje op de kaart
Een van de 150 opstapplaatsen voor de Texelhopper. Foto: 53 Graden Noord / Stefan Krofft.
bbb
Voorlopige resultaten
Het vervoersysteem kent een buitengewone grote betrouwbaarheid: 97 procent rijdt op tijd. En nu al, voordat de toeristen komen, is de ritcombinatie met 2,6 tweemaal zo hoog als het landelijke gemiddelde van 1,3 bij collectief vraagafhankelijk vervoer. Er zijn al combinaties van 8 unieke ritten per busje gemaakt.
Het systeem heeft dus aangetoond effectief te zijn. En daarmee biedt het kansen voor de toekomst. Het kan op termijn ook meerdere vervoersystemen met eigen kwaliteitseisen bundelen, plannen en combineren, zoals Wmo-vervoer en AWBZ-vervoer. Omdat Texelhopper veel meer op- en uitstapplaatsen kent (ruim 150 in plaats van 40), gebruiken nu al verschillende doelgroepen de Texelhopper-busjes. Het geeft de reiziger meer keuze én kwaliteit.
Ervaringen van de klant
Aanvankelijk waren Texelaars vrij sceptisch. Niet geheel onverwacht, want vooral in het ov geldt ‘onbekend maakt onbemind’. Sinds de start van de pilot in december 2014 kantelt dit beeld. Texelhopper-reizigers zijn overwegend positief. Het meest zijn reizigers te spreken over de toegenomen bereikbaarheid van heel Texel. Overdag, maar vooral ook ’s avonds. Het vooraf veel geuite bezwaar van reserveren wordt bijna niet meer gehoord. Sterker nog, reizigers zijn te spreken over het gemak van ritboeking via de app en de telefonische klantenservice.
In de zomer van 2015 onderzoeken we de tevredenheid onder bezoekers en bewoners van Texel. Ook heel belangrijk is de promotie door Texelse ondernemers. Inmiddels verkopen meer dan 110 Texelse ondernemers tickets voor Texelhopper en stimuleren zij hun gasten om gebruik te maken van het nieuwe ov.
Geldigheid OV-chipkaart
De OV-chipkaart is niet geldig tijdens de pilot Texelhopper. Met uitzondering van de OV-studentenkaart en de OV-jaarkaart, die geldig zijn op de vaste buslijn 28 en de scholierenlijn 629. Staatssecretaris Mansveld van IenM wenst wel de mogelijkheid van betalen met de OV-chipkaart op de grote buslijnen in Texelhopper. De provincie en het ministerie verkennen nu of het mogelijk is om het vaste tarief van 3 euro op de grote bus af te rekenen met de OV-chipkaart.
De terugkeer van de OV-chipkaart moet organisatorisch, financieel, en wat betreft monitoring wel uitvoerbaar zijn in de pilotperiode. En de voordelen voor reizigers moeten toegevoegde waarde hebben boven de huidige Texelhopperpas. Met deze gratis pas betalen reizigers achteraf automatisch hun reis, en er kunnen abonnementen op worden geladen. Bovendien wil de provincie voorkomen dat de OV-chipkaart een toekomstige samenwerking met (kleine en lokale) vervoerders in de weg staat.
Tarief
Over het tarief zijn vooral bezwaren gekomen van bewoners die op korte afstanden reizen. De protesten lijken wat af te nemen. Wat we nog wel regelmatig horen is dat Texelhopper voor gezinnen duur is. Het vroegere goedkope Texeldagkaartje is immers vervallen. Voor de veelreiziger is daarom een voordelig abonnement beschikbaar. Daarbij komt dat er veel meer bestemmingen bereikbaar zijn, en het ov langer rijdt, van de eerste tot de laatste boot. De kwaliteit is dus duidelijk toegenomen.
Florien Molendijk is teamleider collectief vervoer bij de provincie Noord-Holland.
De provincie Noord-Holland houdt op 5 maart het congres Regie in kleinschalig OV. Aan de orde komen de pilot Texelhopper en andere kleinschalige ov-initiatieven zoals de Wensbus, MeerOVbus en de Belbus.
Hoewel het klopt dat "onbekend maakt onbemind" zeker van toepassing was in de aanloop periode naar de Texelhopper, is het beeld dat hier geschetst wordt natuurlijk enigszins vertekend: veel plekken waar voorheen geen bus stopte (ook niet in de nabijheid), zijn nu wel bereikbaar doordat er een opstaphalte is, waardoor mensen in de omgeving (vaak toeristische bedrijven als hotels en campings) ook gebruik kunnen maken van het OV. Dat daardoor het gebruik van het OV is toegenomen is logisch.
Het reserveringssysteem is inderdaad erg fijn: binnen no-time is een rit besteld en de bus komt dan snel op de afgesproken tijd. Wel moet er nog een beetje worden gewerkt aan de duidelijkheid: met 5 of 6 busjes is het op drukkere haltes niet duidelijk welk busje je je moet hebben om naar je eindbestemming te gaan, met als gevolg dat je de chauffeur moet vragen of het het goeie busje is, en die gaat vervolgens opzoeken en bellen voor het antwoord. Klantvriendelijk is het wel, maar praktisch allerminst. Overigens vraag ik mij af of de stiptheid wel zo groot is als genoemd: in mijn persoonlijke situatie is het ongeveer 50%, en ik kan mij voorstellen dat, mocht het straks weer drukker zijn op het eiland, deze betrouwbaarheid af gaat nemen.
Overigens wordt er vrijwel niet gerept over het feit dat veel mensen zeer ontevreden zijn over de veranderingen op buslijn 28. Dat is jammer, omdat dit zeker wel deel uitmaakt van de pilot. Ook zijn er vandaag berichten in de lokale media verschenen dat er, mede door de veranderingen op deze buslijn, meer kosten worden gemaakt dan aanvankelijk begroot. Waar ook niet over wordt gerept (door oa. Florien Molendijk) is het feit dat de communicatie vanuit provincie en "klankbordgroep Texelhopper" vrijwel nihil is: met opmerkingen, aanmerkingen en klachten wordt vrijwel niets gedaan, of in ieder geval niet zichtbaar voor de klanten. Dit leidt tot onbegrip.
Hoewel de Texelhopperbusjes dus zeker een verbetering zijn t.o.v. de oude situatie (de bereikbaarheid van mensen in de buitengebieden neemt toe), zijn er zeker verbeterpunten, met name wat betreft de communicatie. Dus de opmerking "onbekend maakt onbemind" is zeker waar voor de Texelhopper, maar "ongehoord maakt flink gehaat" in mijn ogen ook.
Ingediend door Mick op di, 17/02/2015 - 15:39
De kleine busjes zijn wellicht een verbetering.
De grote bus lijn 28 is de zeker niet, en ook niet de overstap van/op de spitsbus 629.
Het tarief van deze twee bussen is schandalig hoog en de ovchipkaart moet terugkomen op deze 2 lijnen met de normale provinciale tarieven.
En de vreemde bus op boot constructie is ook nogal erg vreemd. Bus mist de boot naar Texel.
Wat doe je dan met het vervoer op texel... er is immers dan geen bus.
Ingediend door Huib op di, 17/02/2015 - 22:06
Lekker objectief.
Wij van WC Eend adviseren WC Eend...
Lees even: http://www.texelsecourant.nl/lees/19346/structureel-tekort-voor-texelhopper
Ingediend door Huib op di, 17/02/2015 - 22:11
Blij te lezen dat de opdrachtgever van de Texelhopper positief is. Ik zie uit naar een onafhankelijke beoordeling. Als ervaringsdeskundige (familie op Texel) zie ik een serieuze poging om het vervoer op Texel structureel te vernieuwen. Veel aandacht over het vervoer gaat uit naar de 13.000 inwoners van Texel. Dat is een voetbalstadion vol, maar vergelijkbaar met plaatsen als Landsmeer en Schagen. Het grootste deel van de vervoerwaarde is van de toeristen, en vooral van en naar de pont.
Jarenlang zag ik het busgebruik vanaf de pont afnemen, de buslijnen naar de kleine plaatsen op het eiland, zoals De Cocksdorp met 700 inwoners zijn relatief duur. De bus op de boot vind ik een mooie manier van omdenken, die bijvoorbeeld de kans flink vergroot om de aansluiting van de boot op de trein te garanderen.
Een belbus lijkt mij een drempel. Dit zal leiden tot een flinke afname van incidentele gebruikers die gebruik moeten maken van een onbekend systeem. Maar dat moet ook worden afgewogen tegen de hoge kosten van rondrijden op het eiland met grote bussen. Grote bussen, om zitpaatsen te kunnen garanderen voor onvoorspelbare groepen toeristen.
Ingediend door jjovanos op vr, 20/02/2015 - 08:32
Dat het voor niet-Texelaars vele malen duurder is geworden door de afschaffing van de OV-chipkaart wordt gemakshalve verzwegen door de propagandist van de Provincie.
Ingediend door Tim op ma, 23/02/2015 - 13:33
Begrijp ik goed dat ik zonder smartphone met het OV bijna nergens meer kom op Texel? Ik heb een eenvoudige telefoon om in nood te kunnen bellen. Meer wil ik niet. Ik heb geen andere mobiele internetconnecties. Hoe betaal ik dan vooraf? Moet ik thuis alvast gaan zitten bedenken wanneer ik een bus op welke halte op Texel wil reserveren? Dat zou toch wel erg klantonvriendelijk worden?
Had ik net met moeite en tegenzin de OV-chipkaart in gebruik genomen, komt het OV op Texel weer met een eigen oplossing...
Als het inderdaad zo ingewikkeld wordt zien ze mij op Texel niet meer...
Ingediend door Henk50 op ma, 06/04/2015 - 15:04
Het stuk van de Provincie verbaast me niets.Het is de zoveelste keer dat dergelijk positief bericht door of namens de gedeputeerde Elisabewth Post wordt gelanceerd.De praktijk is evenwel een geheel andere en wel deze uit eigen ervaring als inwoner van Den Burg: Mensen zijn zo langzamerhand moe van het geklaag en leggen zich bij de situatie neer. Er is n.l. "tóch niets aan te doen". Van dergelijke houding wordt door Post misbruik gemaakt. Elk negatief bericht wordt door haar in de kiem gesmoord omdat zij absoluut niet als de verliezende partij wil eindigen. Overigens is haar keiharde opstelling niet onbekend. Ook niet in haar vorige gemeente Hilversum. Tot slot: de grootste gebruiker is de Texelaar zelf die - zonder het bezit van eigen vervoer - wel gebruik móet maken van het Openbaar (???) Vervoer op Texel. Ik heb reeds eerder een email toegezonden aan het OV-Magazine.
Sam Kooy
Den Burg
Ingediend door Sam Kooy op do, 08/10/2015 - 21:11
Reactie toevoegen