Uber ziet drie markten in het ov
dossier Innovatie

Uber ziet drie markten in het ov

De taxidienst Uber kan het openbaar vervoer mooi aanvullen. Dat stelde operational manager Marco Knitel van Uber Nederland gisteren op het congres Innovatieve Mobiliteitsconcepten in Rotterdam.

Uber ziet drie markten voor het Nederlandse ov. Ten eerste betere bereikbaarheid van grote stations en fijnmaziger vervoer van en naar middelgrote en kleine stations. Marco Knitel: “We hebben een korte pilot gedaan waarbij onze klanten extra korting kregen op ritten die beginnen of eindigen bij een station. Dat was een succes.” Ten tweede nieuwe doelgroepen, bijvoorbeeld Uber als onderdeel van een zakelijke mobiliteitskaart of voor internationale treinreizigers die in Nederland aankomen. En ten derde kunnen kortere reistijden het ov aantrekkelijker maken, door Uber te gebruiken voor de ‘last hop’, het laatste stukje.

Uber experimenteert in de Verenigde Staten en Parijs al met de nieuwe dienst UberPool. Daarbij worden onderweg extra reizigers opgepikt. “Dan heb je Uber voor de prijs van openbaar vervoer met een maximale extra reistijd van twee minuten”, zegt Knitel. “In de praktijk is bij meer dan 70 procent van onze ritten zo’n match mogelijk.”

Ook CEO Bart Schmeink van Connexxion gelooft in vraagafhankelijk ov. Hij trekt de vergelijking met de dating-app Tinder (waarbij mensen in de buurt een partner kunnen zoeken die met hen het bed wil delen) als een nieuwe vorm van ov. Schmeink: “Wie wil er een auto met me delen?” Hij spreekt vanmiddag op het symposium Van portier tot portier; auto en ICT in het OV van reizigersvereniging Rover bij Connexxion in Hilversum.

In gesprek met NS
NS praat met Uber over nieuwe taxiconcepten, vertelde NS-directeur communicatie en strategie Maurice Unck op het congres. Hij ziet automatische auto’s als kans voor stations en als bedreiging omdat ze ook vervoer bieden aan mensen zonder rijbewijs. NS en innovatie liggen niet altijd makkelijk. Zo flirtte het bedrijf de afgelopen 10 jaar met veelbelovende nieuwkomers als Segway, TomTom en Superbus. Dat werd drie keer niks: de Segway-step bleek te duur om via NS OV-fiets te verhuren, TomTom vond de markt te klein voor P+R-reisinformatie op navigatiesystemen en Superbus liep uit op een flop.

Veel sprekers en congresgangers zien wel wat in de verschuiving van techniek van infrastructuur naar voertuig. Bijvoorbeeld energievoorziening van bovenleiding naar batterijen en beveiliging van baan naar trein. “Met de autobeveiliging van Volvo op de trein was de aanrijding deze week in Teuge niet gebeurd.” NS kijkt naar dit soort dingen. “Maar technologische ontwikkelingen in onze sector gaan niet snel”, beaamt Unck.

Overigens deed de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Rijk tijdens de presentatie van Marco Knitel een inval bij Uber om de administratie rond de vooralsnog illegale taxidienst UberPop (met particuliere chauffeurs) te kunnen inzien.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

2 reacties

  1. Twan Laan
    2 april 2015 om 14:48

    Een vierde mogelijke markt voor Uber: ook veel treinpersoneel verplaatst zich regelmatig met een taxi. Bijvoorbeeld omdat men zelf de eerste/laatste trein moet rijden en daarom niet met de trein van/naar de standplaats kan reizen. En in geval van verstoringen laten veel spoorvervoerders de reizigers, die door een gemiste aansluiting niet meer met het OV thuis komen, met een taxi naar hun bestemming brengen. Dat zijn flinke taxibudgetten en ik kan me voorstellen dat Uber graag een hapje uit die taart wil nemen.

  2. Jelte
    10 april 2015 om 11:25

    Met een uber promo code is het zelfs nog een goedkoper alternatief dan het OV. Bijv. via http://www.uberpromocode.nl. Alleen lopen of de fiets is even duur (namelijk gratis)

Lees ook