Budget-Thalys Izy nog niet naar Nederland

Budget-Thalys Izy nog niet naar Nederland

door in rubriek hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor Budget-Thalys Izy nog niet naar Nederland

Thalys opent de aanval op de budgetmarkt met een nieuw concept: Izy. De goedkope trein is langzamer, kent minder comfort, maar zal nog steeds sneller zijn dan de auto. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 10 euro.

Izy-Parijs-BrusselIzy-Brussel-ParijsDe Izy-treinen gaan vanaf 3 april tweemaal daags non-stop rijden tussen Brussel en Parijs vice versa met nog een derde verbinding op vrijdag en zondag. Thalys mikt daarmee op het vrijetijdspubliek dat een weekendje Brussel of Parijs wil doen. Voorlopig is Brussel–Parijs de enige Izy-verbinding. “Uitbreidingen naar bijvoorbeeld Amsterdam zijn nog niet voorzien”, aldus een woordvoerster.

De twee Izy-stellen zijn TGV-stellen die overgenomen zijn van SNCF en komen bovenop de 26 stellen die Thalys al heeft. De treinen hebben 392 zitplaatsen tweedeklas en 110 eersteklas en zijn grotendeels vergelijkbaar met de huidige Thalys-treinen. De kleurstelling is anders en het barrijtuig is omgetoverd tot rijtuig met staplaatsen.

IZY1

De goedkoopste tickets (met 10 euro goedkoper dan een FlixBus, maar slechts tien tickets per trein verkrijgbaar) kennen geen zitplaatsgarantie en zijn ‘speciaal voor reizigers met zin voor avontuur’, aldus Thalys. En wie genoegen neemt met een van de 25 klapstoeltjes op de balkons kan voor 15 euro mee. ‘Normale’ stoelen mét zitplaatsgarantie zijn twee maanden van tevoren boekbaar vanaf 19 euro met een maximum van 59 euro. Een eersteklas ticket kost maximaal een tientje meer.

IZY 4

Het concept is enigszins vergelijkbaar met Ouigo, de budgetversie van de TGV. Voor extra bagage moet je 10 tot 30 euro bijbetalen, er is geen catering aan boord en tickets zijn alleen online verkrijgbaar. Ook reisinformatie via SMS kost 2 euro extra. Verder zal de trein, om infrakosten te besparen, tussen Arras en Parijs over het klassieke spoor rijden. Daarmee komt de reistijd uit op maximaal 2 uur en 30 minuten; een uur langer dan de Thalys, maar nog altijd gemiddeld een uur sneller dan met de auto en anderhalf uur sneller dan per intercitybus.

 

Ook de TGV heeft een goedkope uitvoering: de Ouigo. Foto: Cramos.

Ook de TGV heeft een goedkope uitvoering: de Ouigo. Foto: Cramos.

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook