NS blijkt behoorlijk wat reisgegevens van klanten te verzamelen zonder die klanten daarvan actief op de hoogte te stellen of toestemming te vragen. Volgens NS gebeurt dat in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Vraagtekens bij dataverzameling NS
NS stuurde in februari een brief naar regelmatige reizigers op het traject Utrecht–Amersfoort om ze te waarschuwen voor drukte op de lijn. Navraag bij NS leert dat het bedrijf data van van vaste klanten opslaat en die gebruikt voor reisinformatie. Het gaat om het aantal ritten, ingedeeld naar klasse, de totale reisopbrengst (afgerond naar vijf euro), het aantal tariefeenheden, uitgesplitst in ochtend- en middagspits en week- en weekenddal, en drie voorkeurstrajecten.
Het spoorbedrijf bezweert dat niet te herleiden is wie waar wanneer is geweest, maar redacteur Vincent Wever schrijft in zijn column dat NS met de analyse van alle gegevens de grenzen van de wet opzoekt. Ook zet hij vraagtekens bij het zogenoemde opt-outbeleid. Klanten moeten het op een omslachtige manier zelf aangeven als ze niet willen dat hun reisgegevens worden geanalyseerd.
Lees de column van Vincent Wever: De blauwe ogen van NS
Reactie toevoegen