Automatisch opladen straks ook anoniem

Automatisch opladen straks ook anoniem

door in rubriek anders betalen
Reacties uitgeschakeld voor Automatisch opladen straks ook anoniem

Vanaf het najaar wordt het mogelijk om ook anonieme OV-chipkaarten automatisch op te laden. Dat is een van de maatregelen van de ov-bedrijven om de overvallen op de bus terug te dringen.

Hoe meer mensen een OV-chipkaart gebruiken, hoe veiliger het is voor de chauffeur. Er is dan immers minder contant geld nodig op de bus. Door gebruikers van anonieme OV-chipkaarten de mogelijkheid te geven automatisch op te laden, wordt de chipkaart meer gebruikt, verwachten de vervoerders. Per 1 januari 2018 willen zij contant betalen op de bus afschaffen. Dat maakte branchevereniging Openbaar Vervoer Nederland (OVNL) vandaag bekend.

Ook willen de vervoerders de OV-chipkaart aantrekkelijker maken door de aanschafprijs van 7,50 euro te verlagen. Met hoeveel is nog niet bekend. Nieuwe betaalmethodes met mobiele telefoon, bar- en QR-codes en bankpas zullen waar mogelijk versneld worden ingevoerd. Daarnaast komt er een landelijke campagne om het gebruik van de OV-chipkaart te stimuleren.

Andere maatregelen die het contant betalen moeten terugdringen zijn betalingen met de pinpas, kaartverkoopautomaten op de halte of het station, een ticket kopen via een app en meer wederverkoop via hotels en kiosken, als oplossing voor toeristen.

Andere betaalwijzen
Het introduceren van andere betaalwijzen gebeurt in overleg tussen opdrachtgever en vervoerder(s). Pas wanneer het aantal contante betalingen laag genoeg is, wordt het afgeschaft, uiterlijk op 1 januari 2018. Pedro Peters, voorzitter van OVNL: “We kunnen niet van de een op de andere dag al het contant geld van de voertuigen halen. Maar hoe meer mensen de OV-chipkaart gebruiken en hoe sneller wij nieuwe betaalvormen kunnen invoeren, hoe beter het is.”

De vervoerders willen wel (deels) worden gecompenseerd door de overheid voor de kosten die zij moeten maken, bijvoorbeeld voor de landelijke campagne, voor software en hardware. Zo kost het installeren van pinapparatuur tussen de 1000 en 1500 euro per bus.

Iedere vervoerder maakt zijn eigen plan om het contant betalen uit te bannen. In branchevereniging OVNL worden de plannen gecoördineerd en de ervaringen gedeeld. Woensdag 25 mei komt de aanpak van OVNL aan de orde in de Tweede Kamer tijdens het Rondetafelgesprek sociale veiligheid openbaar vervoer.

Snel onderzoek
De consumentenorganisaties in het NOVB waarschuwen dat er nog steeds evenveel mensen contant als met pin betalen. Het ov moet openstaan voor iedereen, ‘dus ook voor incidentele, spontane gebruikers, voor mensen die direct zicht willen hebben op hun dagbudget, mensen met fysieke of verstandelijke beperkingen, buitenlandse toeristen en reizigers van wie de OV-chipkaart niet meer werkt’. De organisaties pleiten voor een snel onderzoek naar de beste combinatie van middelen om de veiligheid van de chauffeur te vergroten.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook