Reizigers vanuit Geldermalsen, Driebergen, Woerden en Breukelen kunnen nu de Sprinter nemen naar het maandag geopende station Utrecht Vaartsche Rijn. Met een overstap op de bus zijn ze snel op De Uithof.
Utrecht Vaartsche Rijn ontlast Centraal
Utrecht Vaartsche Rijn is een nieuwe toegangspoort naar de binnenstad. Treinreizigers hoeven voor een bezoekje aan de (zuidelijke) binnenstad niet meer via Utrecht Centraal. Richting De Uithof kunnen ze overstappen op lijn 29, de nieuwe bus tussen De Meern-Papendorp en De Uithof met een stop op Vaartsche Rijn. Vanaf 2018 doet ook de tram (Uithoflijn) het nieuwe station aan.
Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende en laatste Randstadspoorstation dat vanaf 2007 is geopend. Eerder openden al Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij. Randstadspoor – het frequente Sprinternet rond Utrecht – wordt in 2019 afgerond. Dan heeft ProRail naast de zeven stations meer dan 80 kilometer nieuw spoor, drie keersporen, twee dive-unders en een spoorbrug gebouwd.
Zijperrons
Station Utrecht Vaartsche Rijn is ontworpen door architect Paul van der Ree van StudioSK in nauw overleg met de bewoners. Het heeft twee eilandperrons en twee zijperrons voor de toekomstige tram. Het station is over de Vaartsche Rijn heen gebouwd; het staat over een lengte van 190 meter op poten. Daaronder liggen fietsenstallingen, winkelruimte en een parkeergarage.
Aan de Oosterkade kunnen reizigers hun fiets de eerste 24 uur gratis in de bewaakte fietsenstalling achterlaten. Er is ruimte voor 650 fietsen en er zijn OV-fietsen te huur. Het station trekt naar verwachting 6000 tot 8000 reizigers per dag.
ProRail vernieuwt de sporen rond Utrecht. Daardoor kunnen er in de toekomst 150 treinen per uur van en naar Utrecht rijden, tegen 100 per uur nu. Sinds deze week is station Zuilen weer open en rijden er over alle acht sporen tussen Lunetten en Utrecht treinen. Eind december is de verbouwing van station Utrecht Centraal gereed. Het schema hiernaast geeft een overzicht van de spoorwerkzaamheden rond Utrecht Centraal.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
In het artikel "Utrecht Vaartsche Rijn ontlast Centraal" wordt er terecht op gewezen dat dit station aantrekkelijk is voor reizigers vanuit de richting Houten, Culemborg, Geldermalsen en Tiel. Wie nu in de ochtendspits probeert vanuit deze plaatsen naar Utrecht te treinen moet niet alleen staan, maar zit ook nog regelmatig als een haringen in een ton geperst....
Ik adviseer NS deze opening met gepaste bescheidenheid onder de aandacht te brengen en snel de treincapaciteit ter plaatse op te voeren.
Ingediend door Peter van der Veer op do, 25/08/2016 - 17:47
Het kaartje spreekt van een "richting Randstad", als aanduiding bij de sporen naar Woerden (en dan Leiden, Den Haag, R'dam). Dat is een beetje raar - Amsterdam en ook Utrecht zelf horen toch ook bij de Randstad?
Ingediend door Martijn op vr, 02/09/2016 - 11:16
Reactie toevoegen