NS scoort nog mager op HSL-Zuid

NS scoort nog mager op HSL-Zuid

door in rubriek hoofdrailnet
Reacties uitgeschakeld voor NS scoort nog mager op HSL-Zuid

NS heeft het grootste deel van de afspraken in de concessie Hoofdrailnet gehaald. De prestaties op de HSL-Zuid blijven achter.

Dat blijkt uit het jaarverslag van NS dat het bedrijf vanochtend presenteerde. De prestaties worden elk jaar uitgedrukt in kwaliteitprestatie-indicatoren (kpi’s) die zijn afgesproken met het ministerie van IenM. Op twee van de drie kpi’s die specifiek betrekking hebben op de HSL-Zuid, scoort NS onder de norm. De reizigerspunctualiteit op de HSL blijft steken op 93,7 procent, 0,3 procentpunt onder de afgesproken norm. De vervoercapaciteit, de kans dat een reiziger een zit- of staplaats tweede klas treft in de spits op de HSL-Zuid, blijft met 87,6 procent fors achter bij de afgesproken 97,5 procent.

78 procent van de reizigers geeft de diensten op de HSL-Zuid een 7 of hoger. Opvallend is dat de afgesproken bodemwaarde extreem laag ligt. NS hoeft slechts 68 procent te halen. Dat heeft volgens NS te maken met het feit dat de HSL-infra een complex product is. “De HSL is gevoelig voor storingen”, aldus NS-topvrouw Marjan Rintel.

NS behaalde een winst van 212 miljoen euro bij een omzet van ruim vijf miljard. De lasten namen ook toe, met name door de investeringen in nieuw materieel en modernisering van het bestaande. De omzet van Abellio viel lager uit dan verwacht, vooral door de koersval van het Britse pond na de aangekondigde Brexit. NS verwacht verder in de eerste helft van dit jaar het verkooptraject van Qbuzz te hebben afgerond. Daarna moet de ACM daar nog een oordeel over uitspreken.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook