De strijd om OV-chipkaartdata
dossier Big data

De strijd om OV-chipkaartdata

door in rubriek OV-chipkaart
Reacties uitgeschakeld voor De strijd om OV-chipkaartdata

OV-chipkaartdata zijn een bron van conflicten. Vervoerders delen nu alleen data van losse ritten, terwijl ov-autoriteiten hele reizen eisen. Zij verlangen inzicht in overstappen tussen vervoerders om hun netwerken te kunnen verbeteren.

De OV-chipkaart levert een schat aan data. Het probleem is dat de data er wel zijn, maar dat je de schat niet ziet. Het begint al bij de vervoerder. Die ziet alleen de data van zijn eigen reizigers: losse ritten binnen de concessie. Als een reiziger overstapt, weet de eerste vervoerder niet waar die reiziger naartoe gaat en de tweede vervoerder niet waar die vandaan komt. Ook de ov-autoriteit krijgt alleen losse ritten binnen de concessies te zien. Veel puzzelstukjes, maar niemand kan de puzzel leggen.

Losse ritten kun je optellen tot hele reizen door de ID’s (interne identificatienummers) van OV-chipkaarten te koppelen. Aansluitende ritten met dezelfde chip-ID vormen één reis. Dat koppelen mag niet zomaar. Het College bescherming persoonsgegevens (inmiddels Autoriteit Persoonsgegevens) heeft OV-chipkaartdata in 2005 bestempeld als privacygevoelig. Vervoerders mogen zulke data maar beperkte tijd bewaren en alleen gebruiken om bijvoorbeeld om geld terug te geven bij vertraging.

OV-chipkaartdata van losse ritten kun je eerst pseudonimiseren (verbergen wíe iets doet) en dan optellen tot hele

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook