Digitaal HTM-kaartje ook voor groepen

Digitaal HTM-kaartje ook voor groepen

HTM heeft een app gelanceerd waarmee dagjesmensen een digitaal kaartje kunnen kopen voor de bussen en trams in de Haagse concessies.

Daarmee is HTM de eerste stadsvervoerder in Nederland die zo’n app in de markt zet. HTM heeft zich laten inspireren door een soortgelijke initiatieven in Las Vegas en Londen. De appbouwer die daar voor verantwoordelijk was, is ook door HTM ingeschakeld. Voorlopig biedt de HTM Ticket app drie kaartjes aan. In de toekomst kunnen dat er meer worden.

Na het downloaden en installeren van de app op een iPhone of Android-telefoon, kan de reiziger kiezen uit een Uurnetkaart van 3,50 euro, een Dagkaart van 6,50 euro of een Kinder Dagkaart van 2,50 euro. In- en uitchecken is niet nodig. De klant moet het kaartje alleen activeren aan het begin van de reis. Daarna is er geen verbinding met internet meer nodig.

Geen poortjes
Handig is dat een gezin of een groep op één smartphone kan reizen met daarop verschillende digitale kaartjes. Dat is mogelijk omdat er in het vervoergebied van HTM geen poortjes staan. Het digitale kaartje is een uitkomst voor dagjesmensen, en anderen die geen OV-chipkaart of contant geld bij zich hebben. De prijzen zijn gelijk aan die van de papieren kaartjes. De betaling verloopt via iDeal of een creditcard.

In de tram kaartjes kopen met contant geld kan nog bij de kaartverkoopautomaten in de RandstadRail-trams. In de automaten van de nieuwe grijs-rode stadstrams kan bovendien met pinpas en creditcard worden betaald. Ook kunnen reizigers nog papieren kaartjes kopen met contant geld bij de buschauffeur of trambestuurder in de oude beige-rode stadstram. Uit veiligheidsoverwegingen wil HTM het betalen met contant geld op de voertuigen op termijn volledig afschaffen.

3 reacties

  1. Peter Brok
    26 maart 2017 om 12:31

    Goed initiatief alleen jammer dat in een gebied verschillende vervoerders rijden die ieder hun eigen tarief hanteren. Maak de kaart voor een vervoersgebied ipv een vervoerder. Daar kunnen toeristen ook mee uit de voeten. Systeem nu is ronduit onhandig en duur!

  2. W00fer
    29 maart 2017 om 02:06

    Nog erger is dat elke vervoerder zijn eigen app heeft. Een wildgroei aan apps en mogelijkheden. Waarom niet onderbrengen in 1 landelijke? Zeker voor de toeristen geen touw aan vast te knopen. Ik snap dat elke partij zijn data niet bij de concollega wil hebben liggen maar dit is ook onoverzichtelijk.

  3. Jan De Boer
    21 juni 2017 om 09:41

    Het is wel een goed idee maar 1) waarom moet ieder vervoerder zijn eigen app hebben? 2)voor toeristen is helaas niet handig. Dus ik zie ruim voor verbeteringen!

Lees ook