‘Ook na 1 januari gewoon contant betalen’

‘Ook na 1 januari gewoon contant betalen’

Ook na 1 januari zal je op sommige plekken in het ov gewoon met contant geld kunnen betalen. Dat zegt Bart Schmeink, directeur van Connexxion en voorzitter van de TLS-coöperatie. “Cashless is een mooi doel, maar geen harde voorwaarde.”

Dat laat Schmeink weten in een vraaggesprek met OV-Magazine. Tot nu toe waren de gezamenlijke vervoerders naar buiten toe van de harde lijn: vanaf 1 januari volgend jaar kan je niet meer met contant geld een kaartje kopen op de bus of tram. Schmeink komt daar nu van terug. “Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld in Zeeland cash helemaal niet afschaffen. Er zijn daar geen problemen met de sociale veiligheid. Dus waarom zou je dat dan doen?”

Schmeink gaat zelfs nog een stap verder: “Wellicht dat het afschaffen van contant geld juist leidt tot sociale conflicten. Wat moet een chauffeur met iemand die wappert met een briefje van tien en zegt dat hij gewoon geld bij zich heeft en niets anders? Dat kan ook een ergernis worden.”

Verschillende vervoerbedrijven, zoals GVB en Arriva, zijn al actief bezig met het afschaffen van contant geld. In Brabant kun je na 19.00 uur niet meer met contant geld terecht op de bussen in Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch; in Amsterdam is sinds deze week contant geld verbannen van alle bussen. De trams moeten nog dit jaar volgen, hoewel nog veel toeristen een kaartje cash betalen.

De Connexxion-topman erkent het achterliggende doel van de maatregelen: minder contant geld. “600 miljoen cash op de trams en bussen is inderdaad te veel”, aldus Schmeink. “Maar ik wil straks voorkomen dat we Kamervragen krijgen als een Duitse familie met 25 euro contant bij de halte blijft staan. Na 1 januari hebben we wat mij betreft less cash, maar zijn we niet cashless.”

GVB zet door
GVB laat weten onverkort vast te houden aan het installeren van pinapparaten om de deadline van 1 januari wel te halen. “We hebben net al onze bussen uitgerust met pinapparatuur. Daar wordt sinds zondag geen contant geld meer geaccepteerd”, aldus een woordvoerder. De trams zullen in de loop van dit jaar volgen. “We willen onze bus- en trambestuurders veiliger laten rijden”, laat de woordvoerder weten. GVB verkoopt 8,2 miljoen losse kaartjes op de tram, tegenover 2 miljoen op de bus. Het gros daarvan wordt verkocht aan toeristen.

FNV verrast
FNV-bestuurder Wilfred Jonkhout is verrast over de uitspraken van Schmeink. “Wij hebben een landelijke afspraak gemaakt met alle vervoerders dat per 1 januari 2018 het contant geld van de bussen zou verdwijnen. Van Connexxion hebben we tot nu toe nog geen signalen ontvangen dat dit niet zou gebeuren. Als dit inderdaad klopt, valt me dat vies tegen van Connexxion”, aldus Jonkhout.

“Alle andere vervoerders zijn hard bezig om het contant geld van de bus te halen. De ergernis van mensen die alleen maar contant geld bij zich hebben, hebben we uitgebreid in de onderhandelingen besproken. Toen zijn we tot de conclusie gekomen dat die enkelingen niet opwegen tegen de risico’s van cash op de bus.” Jonkhout voegt daaraan toe dat regionale verschillen ook kunnen leiden tot verwarring. “Het wordt er niet echt duidelijk op als je in Rotterdam niet met cash terecht kunt en in Zierikzee weer wel.”

9 reacties

  1. Lucas Lowensteijn
    30 maart 2017 om 18:37- Reageren

    Beste Bart Schmeink Slaap Zacht. Als uw chauffeurs met cash op de bus weer overvallen worden omdat u bang bent om een euro minder binnen te krijgen.
    Vanaf 2011 zijn we al bezig bij cxx om te gaan naar cashless. Al die jaren heeft de directie niets daar aan gedaan en nu nadat er afspraken zijn gemaakt om over te gaan naar cashless blijkt CXX weer niet te vertrouwen te zijn. Treurig als je zo met je medewerkers omgaat.

  2. Erwin Smallenburg
    30 maart 2017 om 21:54- Reageren

    Ik ben bang dat de heer Schmeink aan het achteruit onderhandelen is. Triest omdat er landelijk afspraken over zijn gemaakt en hij er kennelijk weer onderuit probeert te komen. Het gaat hier wel over de sociale veiligheid van zijn personeel. Ik ben bang dat vakbonden hun leden in het Streekvervoer zullen oproepen om zich wel aan de gemaakte afspraken te houden.

  3. Maarten van de Graaff
    30 maart 2017 om 23:47- Reageren

    Als alle vervoerders cashless worden alleen Connexxion niet is dat binnen no time bekent bij de criminelen. Dat betekent dat alle overvallers zich zullen consentreren op Connexxion voertuigen. Geen prettig vooruitzicht voor mij als chauffeur bij Connexxion.

  4. Sooi van Weegberg
    12 april 2017 om 06:44- Reageren

    Als chauffeurs houden wij ons gewoon WEL aan de gemaakte afspraak: per 1-1-2018 rijden wij rond zonder geld!

  5. Paul Verbuijs
    18 april 2017 om 11:47- Reageren

    Afspraak is afspraak, weet mijnheer Schmeink nog de acties die hiervoor gevoerd zijn? En dan dat Duitste echtpaar van hen of wie dan ook uit Europa weten dat ze een kaartje bij div. punten kunnen kopen of is dhr. Schmeink nog nooit in bijv. Tsjechie of Italie geweest! Oja er moeten apparaten bij de div. hoofdstations komen voor de ze kaarten ,en dat kost geld. Het is net politiek Den Haag voor de verkiezingen mooie praat en erna juist het tegenovergestelde.

  6. Jos
    18 april 2017 om 22:19- Reageren

    Zie het probleem niet, reizigers ongeacht uit welk land hebben vast en zeker een pinpas bij zich en kunnen gewoon pinnen in het openbaar vervoer, vereiste is natuurlijk wel dat de boordapperatuur functioneren moet!!!

  7. Consument
    20 april 2017 om 21:44- Reageren

    Leuk al die reactie van het personeel. Aan de klant wordt weer eens niet gedacht er zijn groepen zoals mensen in de schuldsanering of die sterk om hun privacy geven alleen beschikken over Cash.
    Zolang de wet cashgeld nog steeds een wettig betaalmiddel vind is afschaffen niet mogelijk zonder toestemming van de overheid, ongeacht afspraken met de vakbond.

  8. Marcel
    21 april 2017 om 15:12- Reageren

    Die zelfde mensen in de schuldsanering, krijgen meestal van de overheid al gratis ov! Of een regeling en als met naar de hoek gaat, zit heel vaak een kiosk, sigarenhandel/winkel of een supermarkt en verkopen gewoon contant een kaartje EN vaak nog meer dagen/uren kaarten die bovendien nog voordeliger zijn. Het ligt aan de vervoerder hoeveel ruchtbaarheid ze geven aan de mogelijkheden.

  9. Richard
    23 april 2017 om 17:32- Reageren

    Zo jammer dat er weer zo een directeur die geen bus rijd zulke dingen zegt. Ik kan de beste man. Maar ik heb zeer slechte ervaring. Dan ben ik nog netjes. En voor de mensen in een schuldsanering of andere zaken daar zijn ov-chipkaart voor die door instanties verstrekt kunnen worden (cgratie)

Laat een reactie achter

Lees ook