Ticket in de maak voor Drielandentrein

Ticket in de maak voor Drielandentrein

Eind volgend jaar moeten ov-reizigers in de driehoek Maastricht, Aken en Luik met één kaartje voor bus en trein over de grens kunnen reizen. EurekaRail bereidt een proef voor namens de overheden, samen met de vervoerbedrijven in de regio.

EurekaRail is een Europees initiatief, gesteund door de Nederlandse provincie Limburg, dat de ov-verbindingen tussen Zuid-Nederland, België en Duitsland wil verbeteren. Het eerste initiatief is de Drielandentrein, die de steden Aken, Heerlen, Maastricht en Luik verbindt. De trein wordt gereden door NMBS en Arriva en moet in december 2018 van start gaan.

Voor die trein komt één kaartje dat geldig is in Duitsland, Nederland en België. Nu zijn er op het spoor drie verschillende kaartjes en vier tariefsystemen – voor het hoofdrailnet en het regionaal spoor in Nederland gelden aparte tarieven.

Euregioticket
Eén grensoverschrijdend kaartje bestaat al: het Euregioticket voor bus en trein, een initiatief van het Aachener Verkehrsverbund waar de Nederlanders en Belgen in de regio zich bij hebben aangesloten. Het kost 18,50 euro. En dat is te duur voor bijvoorbeeld een korte enkele reis in de grensregio, vertelt Ellen Lastdrager, programmamanager Tarifering en Ticketing van EurekaRail en partner bij Twynstra Gudde.

Het Euregioticket is weer wel interessant in het weekend, zegt Lastdrager, omdat het dan geldig is voor het hele gezin. “Het Euregioticket is voor ons een goed vertrekpunt. Te weinig mensen weten nu van het bestaan van het ticket. Bovendien is er geen goede verrekening tussen de vervoerbedrijven. De vervoerder die een ticket verkoopt mag de opbrengst houden. Ook de reisinformatie en de uitleg over het tarief kan een stuk beter.”

In opdracht van de provincie Limburg gaat EurekaRail aan de slag met een functioneel programma van eisen voor tarieven en tickets dat in de tweede helft van 2018 klaar moet zijn. Behalve de overheden en de vervoerders in de drie landen worden daar ook de reizigersorganisaties Rover, TreinTramBus en ProBahn bij betrokken.

Mobiel of bankpas
Deze zomer presenteert EurekaRail een voorkeursscenario voor een grensoverschrijdend ticket. “We kiezen voor één reizigersgroep, bijvoorbeeld spitsreizigers, studenten, toeristen, werknemers of senioren. Het wordt waarschijnlijk een digitaal kaartje, bijvoorbeeld een e-ticket op de smartphone of een toepassing op een bankpas. We voeren nu een marktanalyse uit die we afzetten tegen de gekozen reizigersgroep.”

Vervolgens is het aan marktpartijen om de technische oplossing voor het ticket te realiseren. Of er een aanbesteding komt weet Lastdrager nog niet. “We gaan eerst overleggen met overheden en vervoerbedrijven, in Nederland met Arriva, in België met NMBS, De Lijn en TEC en in Duitsland met Aachener Verkehrsverbund.”

Het nieuwe ticket is bedoeld voor een gebied met 3,5 miljoen inwoners met drie universiteiten. In Aken kunnen reizigers van de Drielandentrein overstappen op de ICE en in Luik op de Thalys. Het nieuwe Ticket moet ook gebruikt kunnen worden op andere (toekomstige) grensoverschrijdende lijnen zoals Eindhoven–Düsseldorf, Eindhoven–Heerlen–Aken–Keulen, Maastricht–Luik–Brussel, Weert–Hamont–Antwerpen en Roosendaal–Antwerpen.

Translink
Deze zomer start ook een betaalproef op de bus tussen Heerlen en Aken, waarbij Arriva en ASEAG (Aachener Stadtbahn) zijn betrokken. Nederlanders kunnen de OV-chipkaart gebruiken, Duitsers kopen een digitaal prepaid-kaartje. Voor die proef zet Translink een verrekeningssysteem op.

“We beginnen met een standaard tarief”, zei Translink-directeur Arco Groothedde afgelopen zaterdag tijdens het EPF-congres van de Europese consumentenorganisaties. “Korting geven is in principe mogelijk, maar dat maakt geen deel uit van de proef. We starten met bus, later kan rail erbij komen.” De proef loopt tot januari 2018.

Rover-voorzitter Arriën Kruyt vroeg Groothedde of er ook duidelijke digitale reisinformatie komt met een knop ernaast waarmee je direct een kaartje kunt kopen. Nee, moest Groothedde bekennen. “Dat maakt geen deel uit van het programma. Vervoerbedrijven vinden dat nog lastig, maar we gaan wel die kant op.”

Eén reactie

  1. Martijn
    24 maart 2017 om 14:52

    Mooi kaartje, maar “Aachen Hof” moet waarschijnlijk “Aachen Hbf” zijn… En: zou het niet goed zijn dat ticket ook op de rechtstreekse route Luik-Aken, die niet via Nederland loopt, geldig te laten zijn?

Lees ook