Van een fijnmazig deelfietssysteem dat in diverse Europese steden te zien is, zal het in Nederland niet snel komen. Daarvoor bezitten Nederlanders zelf al genoeg fietsen.
Deelfiets neemt in Nederland geen vlucht
Die conclusie trekt Pieter van Zessen in zijn afstudeerscriptie (pdf) over de potentie van deelfietsen in Nederland. Van Zessen studeerde ruimtelijke ordening en planologie aan de Hogeschool Utrecht en voltooide zijn scriptie bij Movares. Hij sprak onder meer met fietsexperts en bestudeerde cases uit binnen- en buitenland. Hij beschrijft drie mogelijke scenario’s ten aanzien van de deelfiets in Nederland.
Openbare ruimte
Een scenario waarbij de deelfiets breed in een fijnmazig systeem overal in de stad verschijnt, lijkt het minst kansrijk. Enerzijds vanwege de fietsdichtheid in Nederland, anderzijds omdat de overheid zo’n ontwikkeling probeert te voorkomen. Verrommeling van de openbare ruimte ligt op de loer als ‘free floating’-systemen zonder dockingstations zoals in China de overhand krijgen.
Geo-fencing
Kansrijker acht Van Zessen de deelfiets die alleen te vinden is op centrale locaties in de stad. De voorkeur moet dan uitgaan naar geo-fencing-systemen, waarbij de gebruiker wordt verplicht de fiets op een bepaalde plaats terug te zetten. Daarmee voorkomt de overheid verrommeling van de openbare ruimte met losse deelfietsen en dockingstations.
Potentie OV-fiets
Een derde optie is OV-fiets+. OV-fiets heeft zijn bestaansrecht in het natransport inmiddels bewezen en zou op meer plaatsen fietsen kunnen neerzetten. De kans dat dit gebeurt lijkt overigens niet groot. Eventueel kan de markt die rol op zich nemen. Als de laatste twee scenario’s werkelijkheid worden, zal de invloed op het fietsbezit en het stedelijke ov beperkt blijven, verwacht Van Zessen. Wel neemt het autogebruik in de stad iets af, omdat mensen dan vaker de trein nemen.
Foto boven: In beslag genomen deelfietsen in Shanghai.
Reactie toevoegen