De Europese Commissie heeft ruim 28 miljoen euro toegezegd voor het opwaarderen van het grensoverschrijdende spoortraject Heerlen–Aken.
EU zegt 28 miljoen toe voor Heerlen–Aken
Aan Nederlandse kant gaat het om spoorverdubbeling op het traject Heerlen–Landgraaf en elektrificatie van het spoor van Landgraaf tot de Duitse grens. Ook in Duitsland wordt het spoor geëlektrificeerd en krijgt station Herzogenrath een nieuw perron. De totale kosten bedragen 60 miljoen euro, waaraan ook het Rijk, de provincie Limburg en Nahverkehr Rheinland meebetalen.
Met de opwaardering van het grensoverschrijdend spoor kan Arriva over ongeveer drie jaar de Drielandentrein gaan rijden, die Luik, Maastricht, Heerlen en Aken rechtstreeks met elkaar verbindt. Op langere termijn komt een rechtstreekse Intercity Eindhoven–Heerlen–Aken–Keulen in beeld. De drielandentrein gaat één keer per uur rijden, naast een uurdienst Maastricht–Aken. Op het moment is er alleen de grensoverschrijdende stoptrein Heerlen–Herzogenrath.
U Spreekt over een rechtstreekse verbinding tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken.
Maar de kortste route van Luik naar Aken gaat in zijn geheel over Belgisch grondgebied.
Ook de buslijn van Maastricht naar Aken is sneller en korter.
Ingediend door Ben Honders op do, 28/09/2017 - 16:50
Reactie toevoegen