Wat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich beschermd voelen tegen gevaar dat veroorzaakt wordt door of dreigt van de kant van menselijk handelen in de openbare ruimte. Sociale veiligheid is een essentieel onderdeel van goed functionerend ov en bepaalt voor een belangrijk deel of mensen het ov gaan gebruiken. Sinds 2005 nam jaar na jaar de tevredenheid over de sociale veiligheid toe, tot aan 2017. Sindsdien is een lichte daling ingezet.
Het mes snijdt aan twee kanten

Foto: Shutterstock
Er zijn veel verschillende zaken die sociale veiligheid beïnvloeden en daarmee is sociale veiligheid ook gelijk een complexe opgave. Iedereen ervaart sociale veiligheid anders, ook verschilt de mate waarin nog in de tijd. Het mes snijdt vaak aan twee kanten wanneer er maatregelen worden getroffen, denk hierbij het ophangen van camera’s: het vergroot enerzijds de objectieve veiligheid, maar kan tegelijkertijd bijdragen aan een groter gevoel van onveiligheid. Immers,
‘er hangen hier camera’s, dus het zal wel onveilig zijn’. Het lastige van sociale veiligheid is dat het overal plaatsvindt, ook buiten de directe invloedskaders van het ov-systeem. Het verbeteren van sociale veiligheid dient dan ook top-down én bottom-up te gebeuren en ook buiten de ov-sector. De ketenregisseur (bijvoorbeeld het ministerie, vervoerders of gemeenten) zijn verantwoordelijk voor sociale veiligheid in de keten, maar door de versplinterde governance lijkt het lastig hier regie op te nemen. De gehele keten moet in balans zijn om tot een positieve ervaring te leiden. Dat betekent dat een gesloopt bushokje als start van je reis veel van de positieve inspanningen verderop in de keten teniet kan doen. Met het landelijke convenant “sociale veiligheid in het ov” wordt op dit deel van sociale veiligheid ingezet. Ondertussen is een bottom-upaanpak ook noodzakelijk: reizigers kunnen een actieve rol hebben in het verbeteren van de sociale veiligheid. Ook al is dit niet altijd even gemakkelijk. Desondanks is deze kant veelal onderbelicht in Nederland, terwijl er in het buitenland meer aandacht aan besteed wordt.
Een aantal mooie internationale voorbeelden laat zien hoe we de reiziger kunnen aanspreken op en betrekken bij dit thema. De buitenlandse voorbeelden gaan veelal uit van positief gedrag van de reizigers en stimuleren dat in de communicatie.
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…