Terugvragen saldo is nu vereenvoudigd

Terugvragen saldo is nu vereenvoudigd

Om reizigers te stimuleren geld dat op verlopen OV-chipkaarten staat terug te vragen, is Translink de publiekscampagne ‘Jouw geld telt’ gestart. Tot het einde van het jaar wijst Translink reizigers op het eenvoudig terugvragen van saldo.

De reiziger kan een bedrag tot 20 euro gratis terugvragen. “Vooral de bezitters van de anonieme OV-chipkaart gaan er relatief gezien op vooruit”, vertelt Maarten Bijl, woordvoerder van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. “Voor hen was het altijd moeilijker om saldo terug te vragen dan voor mensen met een persoonlijke OV-chipkaart, vanwege het invoeren van persoonsgegevens. Nu is de procedure voor beide kaarten hetzelfde.”

Onwetendheid
Directeur van Translink Arco Groothedde legt uit waarom de organisatie reizigers wil bewegen hun geld terug te vragen: “Er is een flink aantal mensen dat een verlopen OV-chipkaart in huis heeft liggen. Velen vergeten het saldo dat nog op deze kaart staat terug te vragen, of weten niet hoe dit moet. Ook denken ze dat het terugvragen na een jaar niet meer mogelijk is. De actie ‘Jouw geld telt’ is dan ook gericht op het makkelijker terugvragen van het saldo op een verlopen ov-kaart.”

Reactie Rover
Reizigersvereniging Rover is tevreden met de maatregelen van Translink. Rover heeft zich jarenlang ingezet voor de versimpeling van het terugvragen van saldo en zou het als aanvullende maatregel graag mogelijk zien worden dat het saldo, naast online en telefonisch, ook bij een kaartautomaat kan worden teruggevraagd.

Bij ov-kaarten die korter dan een jaar zijn verlopen, kan de reiziger het geld online of telefonisch terugvragen. Op de website kan elke reiziger, door het invullen van het kaartnummer, het uitstaande saldo controleren en terugvragen.

Voor het terugvragen van het saldo op kaarten die langer dan een jaar zijn verlopen, moet de reiziger de kaart terugsturen naar Translink. De reiziger vult een formulier met naam en bankrekeningnummer in en stuurt dit formulier vervolgens samen met de chipkaart terug naar Translink.

Goede doelen
Reizigers kunnen er ook voor kiezen hun overgebleven saldo te doneren aan een goed doel. Dit bedrag wordt dan geschonken aan de Roos Prommenschenckel Foundation, die zich inzet voor een toegankelijker ov voor mensen met een fysieke beperking. Daarnaast geeft de actie van Translink de mogelijkheid aan scholen of sportclubs om chipkaarten waar nog saldo op staat, te verzamelen en naar Translink te sturen. De opbrengst gaat vervolgens in de kas van de desbetreffende school of sportclub.

Lees ook: Saldo OV-chipkaart gratis terug te vragen

Laat een reactie achter

Lees ook