Naar data-voorbeeld Londen 
dossier Big data

Naar data-voorbeeld Londen 

door in rubriek OV-chipkaart
Reacties uitgeschakeld voor Naar data-voorbeeld Londen 

Sinds de eeuwwisseling zijn partijen in de ov-sector bezig om zoveel mogelijk data te ontsluiten, een proces dat niet altijd van harte gaat. Inmiddels zijn open data zo goed als de standaard. Maar analyse op reisniveau is nog altijd niet mogelijk. Daar komt binnenkort verandering in.

“Kijk eens naar 20 jaar geleden”, schetst Nico van Paridon, manager ov bij de Vervoerregio Amsterdam en voorzitter van de stuurgroep NDOV. “Uit verhalen weet ik dat een bedrijf toen nog verschillende dienstregelingen kon hebben: een bij de halte en een die bij de chauffeurs hing. Werd er gevoetbald, dan werd er anders gereden.” Het is misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan waar het gebrek aan transparantie toe kon leiden.

Dat de ov-data nu open en transparant zijn, daar staan we nauwelijks meer bij stil, maar ‘het heeft soms enorme strijd gekost om dit voor elkaar te krijgen’, zegt Van Paridon. “Dit is uniek in de wereld en een belangrijke reden dat Google de ov-data heeft opgenomen in Maps.”

Verantwoordelijk voor de ter beschikkingstelling van de data is de nationale databank NDOV. Specifiek gaat het met name om de koppelvlakken 1 en 6. Deze communicatiestandaarden, waarbij exact is gedefinieerd

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook