Gebruikers van deelfietsen kunnen per 1 mei 2019 de deelfietsvloot van tien deelfietsaanbieders via alle apps inzien, als alles volgens plannen verloopt. Daartoe ondertekenden tien deelfietsaanbieders een intentieovereenkomst. “Dit helpt bij MaaS-oplossingen”, zegt Deborah Nas, hoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU Delft.
Eén deelfietsvloot helpt MaaS vooruit
Nas faciliteerde het proces met de deelfietsaanbieders. “Het doel was om interoperabiliteit te creëren. Dat is de mogelijkheid om verschillende systemen met elkaar te laten samenwerken. Een stuk of zes aanbieders waren vanaf de start betrokken en zij stonden er heel positief tegenover. Het hele proces ging verrassend snel, na twee workshops waren we eruit.”
De hoogleraar aan de TU Delft was zelf positief verrast dat alle deelfietsdiensten meteen wilden meewerken. “We hebben concrete afspraken gemaakt. Deze samenwerking is uniek in de wereld.” De deelnemende deelfietsdiensten zijn: BimBimBikes, Cykl, Donkey Republic, Du Nord/Haagsche stadsfiets, Emotion sustainable mobility, FlickBike, Hello-bike, Mobike, Nextbike en Urbee.
Eén technische koppeling
De ontwikkeling van een interoperabel systeem, waarbij alle deelfietsaanbieders via dezelfde technische koppeling gaan werken, helpt volgens Nas bij MaaS-oplossingen. Wouter Bakker, ontwikkelingsmanager van Connexxion, onderschrijft dat. “De deelfiets is een onlosmakelijk onderdeel van de vervoerketen. Voor gebruikers wordt het gemakkelijker om een deelfiets te huren.”
Keuzevrijheid
MaaS is een containerbegrip, gaat Bakker verder, maar betekent ook: mobiliteit als een service. “Dat betekent dus dat de gebruiker de keuzevrijheid moet hebben om zelf te bepalen bij wie hij een product afneemt.” Doordat de hele deelfietsvloot nu in elke app inzichtelijk wordt gemaakt, vergroot dat de keuzevrijheid van de gebruiker.
Een grote fietsvloot
Nu de intentieovereenkomst is getekend, kan het technische ontwikkelen beginnen. “Stap één is nu om de fietsen van de verschillende aanbieders in alle apps zichtbaar te maken”, vertelt Nas over de ambities. “Als de gebruiker een account bij bijvoorbeeld FlickBike heeft, kan hij dus ook de fietsen van Mobike zien staan. Dus elke dienst heeft nog wel een eigen platform, maar er ontstaat wel één grote fietsvloot.”
Informatie delen
Dit proces moet in mei afgerond zijn, waarna de tien aangesloten partijen gaan werken aan het delen van informatie over beschikbaarheid en locatie van de deelfietsen. Nas: “De volgende stap is dat een gebruiker slechts één keer zijn gegevens hoeft in te vullen als hij klant wordt en de derde stap is volledige technische integratie.”
Als alles volgens de planning en de intentie verloopt, dan kan een gebruiker per 1 maart 2019 met iedere app alle fietsen zien, reserveren, betalen en ontgrendelen. “Vanaf die datum start de gemeente Amsterdam ook een nieuw deelfietsbeleid: tot die tijd is in Amsterdam alles verboden”, verklaart Nas. “Dus dan valt dat mooi samen.”
Sneeuwbal
Nu tien diensten zijn aangehaakt, verwacht de hoogleraar van TU Delft dat er snel meer deelfietsbedrijven aanhaken. “Als een bedrijf zich niet aansluit, zeg je eigenlijk dat je niet mee wilt doen. En gemeenten zijn enthousiast over interoperabele systemen, dus dan zet zo’n dienst zich eigenlijk buitenspel."
Masterclass Deelfietsen
Hoogleraar Nas gaf in 2017 al twee keer een masterclass Deelfietsen, bedoeld voor beleidsmedewerkers van gemeenten. Ook in 2018 zal zij weer een masterclass verzorgen. Als u daarbij wilt zijn, houd dan de website in de gaten.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen