Eén deelfietsvloot helpt MaaS vooruit
dossier Innovatie

Eén deelfietsvloot helpt MaaS vooruit

Gebruikers van deelfietsen kunnen per 1 mei 2019 de deelfietsvloot van tien deelfietsaanbieders via alle apps inzien, als alles volgens plannen verloopt. Daartoe ondertekenden tien deelfietsaanbieders een intentieovereenkomst. “Dit helpt bij MaaS-oplossingen”, zegt Deborah Nas, hoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU Delft.

Nas faciliteerde het proces met de deelfietsaanbieders. “Het doel was om interoperabiliteit te creëren. Dat is de mogelijkheid om verschillende systemen met elkaar te laten samenwerken. Een stuk of zes aanbieders waren vanaf de start betrokken en zij stonden er heel positief tegenover. Het hele proces ging verrassend snel, na twee workshops waren we eruit.”

De hoogleraar aan de TU Delft was zelf positief verrast dat alle deelfietsdiensten meteen wilden meewerken. “We hebben concrete afspraken gemaakt. Deze samenwerking is uniek in de wereld.” De deelnemende deelfietsdiensten zijn: BimBimBikes, Cykl, Donkey Republic, Du Nord/Haagsche stadsfiets, Emotion sustainable mobility, FlickBike, Hello-bike, Mobike, Nextbike en Urbee.

Eén technische koppeling
De ontwikkeling van een interoperabel systeem, waarbij alle deelfietsaanbieders via dezelfde technische koppeling gaan werken, helpt volgens Nas bij MaaS-oplossingen. Wouter Bakker,  ontwikkelingsmanager van Connexxion, onderschrijft dat. “De deelfiets is een onlosmakelijk onderdeel van de vervoerketen. Voor gebruikers wordt het gemakkelijker om een deelfiets te huren.”

Keuzevrijheid
MaaS is een containerbegrip, gaat Bakker verder, maar betekent ook: mobiliteit als een service. “Dat betekent dus dat de gebruiker de keuzevrijheid moet hebben om zelf te bepalen bij wie hij een product afneemt.” Doordat de hele deelfietsvloot nu in elke app inzichtelijk wordt gemaakt, vergroot dat de keuzevrijheid van de gebruiker.

Een grote fietsvloot
Nu de intentieovereenkomst is getekend, kan het technische ontwikkelen beginnen. “Stap één is nu om de fietsen van de verschillende aanbieders in alle apps zichtbaar te maken”, vertelt Nas over de ambities. “Als de gebruiker een account bij bijvoorbeeld FlickBike heeft, kan hij dus ook de fietsen van Mobike zien staan. Dus elke dienst heeft nog wel een eigen platform, maar er ontstaat wel één grote fietsvloot.”

Informatie delen
Dit proces moet in mei afgerond zijn, waarna de tien aangesloten partijen gaan werken aan het delen van informatie over beschikbaarheid en locatie van de deelfietsen. Nas: “De volgende stap is dat een gebruiker slechts één keer zijn gegevens hoeft in te vullen als hij klant wordt en de derde stap is volledige technische integratie.”

Als alles volgens de planning en de intentie verloopt, dan kan een gebruiker per 1 maart 2019 met iedere app alle fietsen zien, reserveren, betalen en ontgrendelen. “Vanaf die datum start de gemeente Amsterdam ook een nieuw deelfietsbeleid: tot die tijd is in Amsterdam alles verboden”, verklaart Nas. “Dus dan valt dat mooi samen.”

Sneeuwbal
Nu tien diensten zijn aangehaakt, verwacht de hoogleraar van TU Delft dat er snel meer deelfietsbedrijven aanhaken. “Als een bedrijf zich niet aansluit, zeg je eigenlijk dat je niet mee wilt doen. En gemeenten zijn enthousiast over interoperabele systemen, dus dan zet zo’n dienst zich eigenlijk buitenspel.”

Masterclass Deelfietsen
Hoogleraar Nas gaf in 2017 al twee keer een masterclass Deelfietsen, bedoeld voor beleidsmedewerkers van gemeenten. Ook in 2018 zal zij weer een masterclass verzorgen. Als u daarbij wilt zijn, houd dan de website in de gaten.

Lees ook: Deelfiets stoomt op: hoe voorkomen we problemen?

Laat een reactie achter

Lees ook