Connexxion ‘denkt tram’ rond Schiphol

Connexxion ‘denkt tram’ rond Schiphol

door Maurits van den Toorn in rubriek bus
geen reacties

De concessie Amstelland-Meerlanden is sinds december vorig jaar de meest spraakmakende, door de grootste vloot elektrische bussen in Nederland, de dubbeldekkers die tussen Haarlem en Amsterdam Zuid rijden, de extra lange 21-meterbussen voor de Zuidtangent en de deelfietsen bij diverse bushaltes. Hoe reilt en zeilt alles inmiddels? Maurits van den Toorn ging op onderzoek uit.

De start van de concessie liep niet zoals gepland, in het gebied ten zuiden van Amsterdam met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel (behalve Duivendrecht), Uithoorn en Haarlemmermeer. Omdat de laadinfrastructuur op Schiphol niet op tijd gereed was, reden de elektrische bussen niet al in december 2017 maar pas gefaseerd vanaf maart 2018. Hoe gaat het nu? “Sinds begin april rijden ze gewoon. De elektrische bussen vallen inmiddels minder uit dan de dieselbussen”, zegt Peter de Winter, teamleider Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio Amsterdam. Eric Bavelaar, regiodirecteur van Connexxion: “Het gaat goed, we hebben veel geleerd van de ervaringen in Eindhoven. De bussen zijn maar anderhalf jaar nieuwer en het laden gaat alweer veel sneller.”

Het Schipholnet, tot dit jaar bekend onder de naam Sternet, is zeer geschikt voor zero-emissiebussen, legt concessiebeheerder Steven Pots uit. “Het is mooi compact net met relatief korte afstanden.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook