Drie provincies saneren en investeren in IJssel-Vecht

Drie provincies saneren en investeren in IJssel-Vecht

Het busvervoer in Overijssel, Gelderland en Flevoland gaat volledig op de schopVier concessies gaan op in één concessie IJssel-Vecht. Lijnen die weinig reizigers trekken maken plaats voor alternatieve mobiliteitsdiensten. En de stadsdiensten van Zwolle, Apeldoorn en Lelystad worden elektrisch vanaf augustus 2020. 

De vier concessies Midden-Overijssel, Veluwe, IJsselmond en Lelystad gaan op in de concessie IJssel-Vecht. Het nieuwe concessiegebied beslaat het grondgebied van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. “Reizigers houden zich niet aan provinciegrenzen, waarom zouden wij dat wel doen”, zegt Wim Dijkstra. Hij is als strategisch adviseur openbaar vervoer van de provincie Overijssel nauw betrokken bij de veranderingen in het ov-landschap in het Oosten. 

Vanaf 2010 werken de drie provincies al samen. Het gezamenlijke bureau OV-Oost beheert de trein- en busconcessies. De samenwerking bevalt de provincies zo goed dat ze hebben besloten om de vier concessies samen te voegen tot één. De concessiegebieden worden gefaseerd toegevoegd aan IJssel-Vecht, omdat de concessies niet gelijktijdig aflopen. De busconcessie IJssel-Vecht komt begin 2019 op de markt. Vanaf augustus 2020 gaat de concessie in. 

Over de financiën bestaan al langer afspraken. Dijkstra: “We knippen de buslijnen achter de schermen op de provinciegrenzen. De

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook