‘MaaS moet geen nieuwe Nokia worden’
dossier Innovatie

‘MaaS moet geen nieuwe Nokia worden’

door Nettie Bakker in rubriek ketenvervoer
geen reacties

Nieuwe mobiliteitsconcepten zoals MaaS zijn een goede ontwikkeling, maar moeten wel met de veranderende mobiliteitsmarkt mee-ontwikkelen. Anders wacht hen eenzelfde lot als Nokia, waarschuwen Leon Zwanenburg en Niels Verduijn van adviesbureau VCCR.

De mobiliteitsmarkt is een onzekere markt, waarbij het eindstadium onbekend is. “Wat gaat het worden? Nu betaal je met een kaart, morgen met je mobiel en daarna? Negen jaar geleden zou de ontwikkeling in mobiliteit resulteren in het mobiliteitsbudget. Nu blijkt dat niet meer dan een term te zijn geweest”, vertelt Verduijn.

Zwanenburg vult aan: “Ondertussen is vier of vijf dagen naar kantoor steeds minder gangbaar en vindt de jongere generatie gebruik belangrijker dan bezit. Je mobiliteit optimaal inrichten per dag, is een trend die letterlijk in beweging komt en een wens oproept om als eindgebruiker volledig ontzorgd te worden.”

Ketenmobiliteit stimuleren
Vergelijkbaar met de succesvolle anti-rookcampagne kunnen Verduijn en Zwanenburg zich voorstellen dat de overheid het gebruik van ketenmobiliteit stimuleert. Dan wel de consequenties van het bezit van de auto afzet tegen de voordelen van een MaaS-abonnement. Om aan te geven hoe onzeker de mobiliteitsmarkt is vergelijken beide adviseurs de markt van nu met de geschiedenis van Nokia. Iedereen wilde op een gegeven moment een Nokia, maar toen de markt in beweging kwam, bewoog Nokia niet mee en koos de consument voor andere merken.

Gaat dat ook zo met de MaaS-apps? “Ik denk dat er meerdere apps komen die naast elkaar zullen en kunnen bestaan, maar het blijft zaak altijd scherp te houden wat de wens van de (mobiliteits-)gebruiker is en daarop je dienstverlening bij te sturen.”

Aanbesteding pilots mobiliteit 
Ondertussen besteedt de overheid MaaS-pilots aan. “Ook een rol die de overheid kan nemen”, zegt Verduijn. “Een mooie ontwikkeling, maar ik ben ervan overtuigd dat een MaaS-dienst zichzelf moet kunnen bedruipen. Je kunt daar allerlei businessmodellen op loslaten. Het gaat om de waarde die de aanbieder aanbiedt aan de klant. Denkbaar is een platform waar mobiliteitsaanbieders een fee voor betalen zoals bij Airbnb. En dan maar hopen dat er niet té veel marktplaatsen komen.”

Wereldwijd succes 
Ondertussen werkt VCCR aan een schaalsprong met een heuse MaaS-app. Verduijn: “Vorig jaar zijn we benaderd door het Australische IT-bedrijf SkedGo. Zij hebben een MaaS-app ontwikkeld voor de Australische markt en deze app inmiddels wereldwijd meerdere keren met succes geïmplementeerd. Nu wil SkedGo de app ook in Nederland introduceren en werkt zij samen met VCCR aan de lancering. Zij leveren daarbij de technologie, wij organiseren de diensten. Wij geloven in deze app, en in de zoektocht naar input voor de app door mobiliteitsaanbieders en output voor MaaS-gebruikers.

Dit is een samenvatting van een artikel dat eerder is verschenen in het Trendboek Mobiliteit.

Laat een reactie achter

Lees ook