Eenmalig inchecken van de baan

Eenmalig inchecken van de baan

Reizigers in trein, tram en bus moeten meerdere keren blijven in- en uitchecken als ze met verschillende vervoerders reizen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vindt een nieuw systeem ontwikkelen te duur. Reizigersvereniging Rover ontving de laatste twee maanden nog een tiental klachten over het ‘omchecken’.

Op aandringen van de Tweede Kamer onderzocht staatssecretaris Stientje Van Veldhoven de mogelijkheid om enkelvoudig in- en uit te checken mogelijk te maken. Reizigers maakten veel fouten omdat het systeem niet gebruiksvriendelijk is. De in- en uitchecktijd werd voor reizigers ook te lang, vond men in de Tweede Kamer.

In de brief aan de Kamer valt te lezen dat er nu veel minder fouten worden gemaakt. Van alle 400 miljoen treinritten die in 2017 geregistreerd zijn, werd er bij 0,06 procent verkeerd ingecheckt. Een nieuw systeem ontwikkelen kost 22 miljoen euro, te duur vindt de staatssecretaris. Daarnaast gelooft ze dat in de toekomst nieuwe systemen, zoals betalen via apps, enkelvoudig inchecken wel mogelijk maakt.

Begrip
Rover heeft er wel begrip voor dat de vervoerders geen grote bedragen meer in het huidige OV-chipkaartsysteem willen investeren, vooral omdat de kosten hiervoor bij de reiziger terecht kunnen komen. Rover verwacht van de vervoerders en overheden echter wel dat het probleem van ‘omchecken’ niet meer voorkomt bij de nieuwe betaalmethoden, die momenteel worden ontwikkeld. “Een stationsinrichting met rijen poortjes van verschillende merken OV en met overstappaaltjes op de perrons wordt steeds gênanter”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Minder klachten
“Het aantal klachten dat we ontvangen over dit onderwerp is echt wel een stuk minder dan vroeger”, zegt een woordvoerder van Rover. “Nu is dit wel het topje van de ijsberg en dus een redelijke steekproef voor wat er speelt. Zo zien we dat er mensen zijn die financieel nadeel ondervinden door het omchecken, omdat bijvoorbeeld een reis met korting wordt voortgezet tegen spitstarief. Voor deze mensen zou waarschijnlijk gelden: liever iets meer betalen voor een enkele check-in, dan op deze manier benadeeld worden.”

Rover heeft OV-Magazine een lijst gegeven met de klachten die de vereniging ontving de laatste twee maanden. Daarin worden onder meer de volgende kwesties benoemd:

“Ik heb een OV-voordeelurenkaart waarbij ik na 9.00 uur altijd korting heb. Ik vertrok voor 9.00 uur, en wilde bij mijn overstap uitchecken en na een paar minuten weer inchecken om korting te krijgen (40 procent). Dat pakte het systeem echter niet. Ik heb contact gehad met de NS. Zij geven aan dat ik maar liefst 35 minuten moet wachten. Waarom niet gewoon 3 of 4 minuten zoals normaal ook tussen in- en uitcheck zit?”

“Sinds de kerst is het traject tussen Geldermalsen en Dordrecht overgenomen van Arriva door Qbuzz. De in- en uitcheckpaaltjes op de route worden bijzonder laat of niet gerepareerd. Op het moment van deze mail is één van de hoofdpaaltjes op Dordrecht, spoor 15, ruim drie weken kapot. Het paaltje daar tegenover is ook kapot. De paaltjes worden niet gerepareerd. Iedere ochtendspits moet je omlopen naar de hoofdingang van het station om daar in- en uit te checken (jan. 2019).”

“Ik was bij NS ingecheckt, maar ben omdat ik mijn eerste trein miste, in een Blauwnet trein (Syntus) gestapt. Ik was vergeten uit- en in te checken. Gevolg was een boete van 50 euro. Ik vind dit zeer extreem. Er is geen verkeerde intentie, maar er wordt zonder pardon een boete opgelegd.”

Jan Willem Kerssies

Over Jan Willem

Jan Willem is webredacteur van OV-Magazine.

Laat een reactie achter

Lees ook