Nog steeds systeemfouten OV-chipkaart

Nog steeds systeemfouten OV-chipkaart

Reizigers in het openbaar vervoer kunnen er niet klakkeloos vanuit gaan dat het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Uit meldingen van reizigers blijkt dat hierbij nog altijd fouten optreden. Het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter ov, vindt dat vervoerders de verantwoordelijkheid om transacties online te controleren te veel afschuiven op reizigers.

Reizigers melden verschillende systeemfouten. Ze ontvangen soms geen korting omdat niet altijd het juiste reisproduct wordt herkend. Daarnaast maken reizigers melding van een verkeerde registratie van de reisroute, terwijl tijdstippen ook niet blijken te kloppen.

Kwartaalrapportage
In de nieuwste kwartaalrapportage vraagt het OV loket van vervoerders meer transparantie over fouten die gemaakt worden met de registratie van reisproducten, reisroutes en saldi. “Wordt een systeemfout gesignaleerd, dan mag van een vervoerder verwacht worden dat reizigers actief worden geïnformeerd en gecompenseerd”, aldus de ombudsman. “Van reizigers kan niet gevraagd worden dat ze online alle transacties zelf checken en aan de bel trekken als iets niet blijkt te kloppen.”

Hoe vaak een systeemfout optreedt is moeilijk te zeggen, aldus het OV loket. De klachten die bij de ombudsman worden ingediend, vormen vaak het topje van een ijsberg. Het OV loket roept vervoerders op om hierover openlijk te communiceren. “Transparantie en openheid horen bij een publieke dienst.”

‘Klantvriendelijk’
Er zijn maar weinig reizigers die de transacties in de gaten houden. Wordt een fout gesignaleerd, dan krijgt iemand meestal te horen dat via de website een verzoek tot terugbetaling kan worden ingediend. “Dat lijkt klantvriendelijk, maar dat is het niet”, zo stelt de OV-ombudsman. “De reiziger moet aantonen wat er mis is, moet een formulier invullen en dat om enkele tientallen centen terug te krijgen. Een individuele klacht wordt hiermee afgehandeld, maar het is zo niet zichtbaar of sprake is van een structureel probleem, hoe dat opgelost wordt en hoe de groep onwetende gedupeerde klanten hun geld terug krijgen.”

4 reacties

  1. C Toepoel
    13 februari 2019 om 16:35- Reageren

    Ik heb een vraag over mijn ov kaart als ik deze voor de lezer houdt krijg ik te zien ,kaart geblokkeerd
    Hoe krijg ik mijn geld van deze kaart af ik heb er nu 2 waarvan die ene het wel doet

    • Erik Creugers
      16 februari 2019 om 21:11- Reageren

      Betreft het hier een blauwe annonieme of een gele persoonlijke kaart? Indien het een blauwe kaart betreft bent u uw saldo kwijt dat op de kaart staat. Bij de persoonlijke kaart maakt u op de website van Translink (www.ov-chipkaart.nl) melding op uw persoonlijke pagina dat de kaart defect is. De oude kaart wordt dan geblokkeerd en een nieuwe besteld. Hert saldo wordt binnen 14 dagen op uw rekening teruggestort.

  2. P.Heesakkers
    18 februari 2019 om 14:18- Reageren

    Op diverse reizigersbelangensites reacties regent het klachten omtrent functioneren als van de OV chipkaart. Het blijft me verbazen dat de betrokken reizigersdiensten geen krimp geven omtrent de vele klachten.
    Uit de diverse reacties van die klachten blijkt dat de chipkaart niet duidelijk is en vele vragen oproept. Nog geheel afgezien van een woud van kaartmogelijkheden als b.v. acties vanuit diverse winkelbedrijven, is het er voor koning klant geen touw meer aan vast te knopen. Te vele vragen terwijl het vervoers en gebruiksgemak en duidelijkheid de boventoon voeren. Waarom niet beter kaarten uit de automaat bekomen? Of zeker voor dezen die het niet meer snappen { en de ouderdom m.n. neemt met rasse schreden toe}
    het oude systeem van kassa, of loketten kaartverkoop weer terug in het leven roepen , simpelweg. Was destijds voor iedereen duidelijk. Je gaf op retour of enkel of weekendretour. Nu is het eindeloos knoppen indrukken, en hopen dat je alles goed en naar wens, ingedrukt hebt. Dat was destijds duidelijk en eenvoudig, weinig of geen vragen en verwikkelingen. Sinds alles vertechniekt is zijn er dagelijks klachten, waarbij mogelijk klanten er genoeg van hebben van al die ingewikkeldheden en in de auto stappen, of gaan carpoolen. Wat mogelijk mede verklaard de snelle toename van o.a. het spitsverkeer, met al zijn vertragingen, en oponthoud. Kennelijk neemt de automobilist dat dus voor lief. Kortom: Reizen moet veel simpeler kunnen, hetgeen nu bijna een studie vraagt. Reizigers willen zorgeloos op weg kunnen per O.V.

  3. peter
    4 november 2019 om 13:09- Reageren

    Mijn zoon reist met een studentenreisproduct. Daarvoor heb ik een persoonlijke ov-chipkaart gekocht, kaart gekoppeld aan het reisproduct, tot zover alles ok. Het studentenreisproduct ging op 1 september in terwijl de opleiding op 28 augustus startte. De eerste drie dagen moeten we dus zelf betalen.
    Om te voorkomen dat mijn zoon met een lege ov-kaart voor de paal staat en niet kan reizen, heb ik automatisch opladen geïnstalleerd. Natuurlijk van mijn bankrekening en niet die van mijn zoon. Ter controle wordt er 0,01 Euro geïncasseerd, alles top.
    Mijn zoon begint met reizen. Automatisch opladen staat op € 10,- per keer. De NS incasseert geheel zelfstandig 2x € 10,- in dezelfde minuut. Bij navraag krijg ik te horen dat de NS dat altijd doet. Dat is geen verklaring maar goed, ik heb daar geen toestemming voor gegeven. Er wordt voor 3 dgn reizen van Landgraaf naar Roermond 40 Euro van mijn rekening geïncasseerd.
    Vervolgens belt mijn zoon dat er 4x 10€ van zijn rekening is geïncasseerd. Storneren die handel adviseer ik hem, dat kan niet kloppen. Bovendien is er nooit toestemming gegeven, kent niemand bij OV-chip jouw rekening nummer. En ik heb al 40 euro betaald dus dat zal een fout zijn.
    In ontvang een aanmaning voor 40 euro die van mijn rekening niet geïncasseerd konden worden. Ik ga met hun via email in contact maar krijg na verschillende malen heen er weer mailen, geen adequaat antwoord hoe dat kan. Klaarblijkelijk heb ik de persoonlijke OV-chipkaart per ongeluk van mijn zoons rekening betaald (hij is nog geen 18) waarbij het automatisch opladen ook van zijn rekening is geïnstalleerd. Nooit gemerkt, geen 0,01 Euro controle incasso, volkomen onduidelijk dat de verkeerde rekening en kennelijk twee rekeningen op automatisch opladen staan.
    Vervolgens krijg ik post en email van Intrum, u kent ze wel. Of ik per omgaande het openstaande bedrag, € 40,- en 2,50 admin EN € 40,- incassokosten, dus € 82,50 wil overmaken.
    Inmiddels zijn we weer tig emails verder en u raad het al, ook de incassokosten moeten nu binnen 8 dagen voldaan worden! Er zijn inmiddels geen maanden voorbij gegaan hoor, dit speelt allemaal in een tijdsbestek van 3 weken!
    Dus waarschuw aub IEDEREEN voor dit soort praktijken van deze organisaties. Het onrecht maakt me zo woest! Ik ga deze € 37,50 nooit betalen en wens ze veel succes met de verdere incasso. ZEGT HET VOORT!!!!

Laat een reactie achter

Lees ook