‘Aanleg Nedersaksenlijn onrealistisch’

‘Aanleg Nedersaksenlijn onrealistisch’

Gedeputeerde Henk Brink zegt de aanleg van de Nedersaksenlijn onrealistisch te vinden. Brink baalt van de kritiek dat hij een obstakel zou zijn voor de aanleg van de spoorlijn, zo zegt hij in het Dagblad van het Noorden.

Zaterdag werd op het station van Emmen een manifest ondertekend door de Statenfracties van de ChristenUnie in Groningen, Drenthe en Overijssel. De fracties zijn voorstander van de Nedersaksenlijn: een rechtstreekse spoorverbinding tussen Groningen en Enschede via de ontbrekende schakel Stadskanaal–Emmen. Drents gedeputeerde Tjisse Stelpstra (CU) moedigde zijn partijgenoten aan om Brink ‘voor de borst te springen’, om hem zo enthousiaster te maken voor de lijn.

Geen bijdrage van het Rijk
Brink heeft met kritiek geen moeite, maar wel met de suggestie die gewekt wordt dat hij zich niet in zou zetten voor de spoorlijn. “Het tegendeel is het geval. Ik ben de enige die de spoorlijn heeft aangekaart aan de noordelijke spoortafel, waarin ook de gedeputeerden voor infrastructuur van Groningen en Overijssel zitting hebben. Die heb ik toen niet gehoord. Bovendien heb ik vorig jaar overleg gevoerd op het ministerie om de lijn op de agenda te krijgen. Het antwoord was duidelijk: de kans op geld van het Rijk is nul’’, aldus Brink in het Dagblad van het Noorden.

Gedeputeerde Henk Brink

‘Niet realistisch’
De aanleg van de spoorlijn kost zeker 400 miljoen euro, zo zegt Brink. En dat terwijl de provincie Drenthe jaarlijks maar 10 miljoen te besteden heeft voor infrastructuur. “Simpel gesteld zou je dat bedrag in 40 jaar voor elkaar hebben. Tel daarbij op jaarlijks 4 miljoen euro voor onderhoud en exploitatie. Zelfs de succesvolle lijn Emmen–Zwolle kost de provincie immers jaarlijks al 3 miljoen euro. In mijn dromen ligt die lijn er al lang, maar het is niet realistisch.’’

Spoorlijn naar Stadskanaal
Eerder deze maand werd bekend dat de spoorlijn Groningen–Veendam wordt doorgetrokken naar Stadskanaal. Vanaf 2025 moet de eerste trein gaan rijden op het traject. De provincie Groningen stelt 62,8 miljoen euro beschikbaar voor onder meer de ombouw van het spoor. Het ministerie van IenW draagt 5 miljoen euro bij. Arriva en de STAR gaan gebruikmaken van de spoorlijn. De museumspoorlijn STAR rijdt er nu met historische stoomtreinen.

5 reacties

  1. Arjan Krabbenbos
    20 maart 2019 om 22:32- Reageren

    Doodlopende spoorlijnen zoals nu in Emmen en Veendam (Straks Stadskanaal) en voorheen Lelystad centrum brengen ook geen soelaas. Pas als men spoorlijnen gaan verbinden die thans nog doodlopen, levert veel meer reizigers op dan, het langere omreizen zoals dat nu noodgedwongen nog meer dan nodig is.
    Bovendien is de concurrentie met de auto serieuzer en kunnen busnetwerken vereenvoudigd gaan worden!

    De Hanzelijn geeft nu een snellere verbinding tussen Flevoland naar de IJsselsteden Kampen en Zwole en als de Niedersaksenlijn er is ook snelle verbindingen met Stadskanaal en bijvoorbeeld Coevorden!

    Als nu ook de ontbrekende schakels zoals de Lelylijn (Lelystad_Emmeloord_Heerenveen_Drachten en Groningen) en verlengde Kamperlijn Zwole-Kampen-Emmeloord-Urk aangelegd zijn geeft dat het Noorden een enorme boost.

    Ook wordt er gewerkt aan terugkeer van de IJzeren Rijn verbindingen (weert-Hamont_Antwerpen of Brussel) en (Roermond-Natuurpark Meinweg-Vlodrop-Dalheim_Monchengladbach).
    Deze moet dan alleen voor reizigerstreinen worden gebruikt voor een directe verbinding tussen natuur en woongebieden tussen onze buurlanden Duitsland en Belgie. Zware goederentreinen moeten zoveel mogelijk via de Betuweroute of langs bestaand spoor via Venlo, Arnhem, Hengelo, Roosendaal en Maastricht.
    Er moet niet allen gefocust worden op stopplaatsen bij woonkernen en industriegebieden, ook natauurgebieden zijn prima uitstapplaatsen voor personenverkeer. dat schelt weer extra parkeerdrukte en onnodig autogebruik.
    men wil klimaatneutraal zijn dus dit lijkt mij een prima idee om dat te verwezenlijken.
    De techniek verbetert zich continue razendsnel dus buiten elektrische tractie kunnen het ook accu, waterstof, bio diesel of watertreinen worden!
    De benzine en vervuilende dieel brandstoffen gaan er steeds meer uit, dus ga mee met de vooruitgang voor een beter leefmilieu!

    • asierts
      22 maart 2019 om 22:36- Reageren

      @Arjen: je maakt echt 2 kardinale denkfouten, en dat is 1) veronderstellen dat alleen de techniek “rails” aantrekkelijk vervoer kan leveren, en 2) het negeren van de problematische kosten/baten-verhouding van railtechniek. Idealen mogen wat kosten, maar er zijn grenzen.

      @De Leeuw: als het spoor fors goedkoper zou zijn, dan was de keuze gauw gemaakt. Spoor is domweg veel te duur, “matig klantgericht” en faalt te vaak, en het ergste is nog wel dat niemand in de sector daar ook maar 1 seconde serieus wakker van ligt. Sterker nog: de hoogmoed viert weer hoogtij. Hoogmoed komt voor den val…

  2. de Leeuw
    22 maart 2019 om 14:38- Reageren

    De Rijksoverheid/Ministerie legt helaas nog altijd liever heel Nederland onder een laag asfalt dan te investeren in het schonere spoorvervoer.

    • asierts
      22 maart 2019 om 22:47- Reageren

      @ De Leeuw: nee, dat doet de mobiele Nederlander zelf, door massaal voor de auto te kiezen. Het Ministerie voert slechts het Regeringsbeleid = de wil van de parlementaire meerderheid uit. Op de keper beschouwd mag de spoorsector niet eens klagen hoeveel belastinggeld ze toch nog krijgen. Op dit moment is duurzaamheid nog een politiek argument voor OV versus auto, maar de vraag is hoe lang dit nog standhoudt. Zowel inhoudelijk als politiek…

  3. Ronald van Onselen
    14 mei 2019 om 11:32- Reageren

    We leven in flexibele tijden en dus moet er aan projecten OV voldoende op de plank liggen. Denk aan extra belastinginkomsten, plotsklaps terecht extra geld naar jeugdzorg, miljarden naar CO2 beperking. Misschien eerst meer en sneller OV? Zoals Arjan zegt zijn safe uitgewerkte doorverbindingen ook een sleutel voor een snelle (rijks)beslissing tot aanleg. Ik ken een organisatie die alle goed uitgewerkte plannen van een voorganger in de prullenbak deponeerde en alleen de blik op 2030/2040 richtte. De nu wel uitgevoerde OV plannen waren nog van de voorganger. We leven ook in het hier en nu. Goede plannen weggooien is ook politiek om niets te willen doen en wel (rijks)wegen aanleggen. Zullen we het daar eens over hebben?

Laat een reactie achter

Lees ook