Software Hoekse Lijn na malheur nu in orde

Software Hoekse Lijn na malheur nu in orde

Vanaf deze week zijn er geen verkeersregelaars meer nodig bij de spoorwegovergangen van de Hoekse Lijn. Uit de testresultaten van de laatste softwareversie blijkt dat de overwegbeveiliging in orde is. Sinds vorige week is het aantal metro’s waarmee het traject wordt getest, uitgebreid.

Of de Hoekse Lijn dit jaar nog gaat rijden durft projectmanager Sipke van der Linden nog niet met zekerheid te zeggen. Bij de overweg Deltaweg in Maassluis werkte de spoorbeveiliging niet adequaat, vertelt Van der Linden in het komende nummer van OV-Magazine. Als twee metro’s kort na elkaar passeerden, gingen de spoorbomen tussendoor heel even open en dan meteen weer dicht. En dus moest er een nieuw stukje Software worden geschreven. “Naast de general application moet de leverancier voor elke overweg ook een specific application schrijven”, zo leerde Van der Linden. “Dat is behoorlijk complex, want elke overweg heeft een eigen dynamiek.“

Indienststellingsvergunning
Het aantal metro’s waarmee wordt getest, is sinds vorige week uitgebreid. Daarnaast rijden de testmetro’s op hogere snelheid. Als de software binnenkort volledig is getest en veilig bevonden, is het tijd om de indienststellingsvergunning binnen te slepen. “Wij moeten eerst alle safety cases afronden voor exploitatie, beheer en onderhoud”, vertelt Van der Linden. “Daarna kunnen we een ISA-verklaring van RicardoRail krijgen voor de veiligheid en geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een advies aan concessieverlener MRDH. Dat kan pas als Bombardier een veiligheidsverklaring heeft afgegeven.” Het aantal metro’s waarmee wordt getest, is sinds vorige week uitgebreid. Daarnaast rijden de testmetro’s op hogere snelheid.

Software lag vaker dwars
Het is niet de eerste keer dat softwareproblemen het project parten spelen. Aanvankelijk zou de Hoekse Lijn in september 2017 al gaan rijden. Nadat die datum niet werd gehaald, werd Van der Linden als projectmanager aangesteld. Na een kritische audit in februari 2018 moest wethouder Pex Langenberg het veld ruimen en in augustus 2018 verwachtte de nieuwe wethouder, Adriaan Visser, dat de Hoekse Lijn in november van dat jaar zou rijden, maar ook toen lag de software dwars.

Van der Linden: “Bij een ‘normale’ metro rijd je van station naar station, zonder kruisend verkeer. Dan heb je aan een general application genoeg. Op deze route liggen negen overwegen en twee overpaden, rijdt zowel goederen- als personenvervoer en er liggen ook nog twee spoorbruggen in het traject. Achteraf zou je kunnen zeggen: had maar gekozen voor ongelijkvloerse kruisingen. Maar ja, dat is achteraf praten”, zegt de projectmanager.

Wilt u het magazine ontvangen? Word dan abonnee.

7 reacties

  1. asierts
    3 juni 2019 om 17:01- Reageren

    Wat is er ingewikkeld en complex aan een overweg? Wat is er ingewikkeld en complex aan veiligheidssoftware? Alleen deze 2 uitspraken al zeggen genoeg. Gewoon weer civiel & (werktuig)bouwkunde die NUL opleiding & kennis & zelfs ook maar enige basale professionaliteit met software/ICT hebben. Dit is een levensgevaarlijk kennisprobleem. Als je geen verstand van zaken hebt, bemoei je er dan ook niet mee, zeker niet als het om veiligheidskritieke zaken gaat. Zie het eerdere metro-ongeluk bij Forepark. Er is NIETS geleerd. Beunhazen in de spoorbeveiliging, je moet het maar durven…

  2. asierts
    3 juni 2019 om 17:44- Reageren

    En voor de redactie nog effe dit. De subkop “Software lag vaker dwars” is borrelpraat. Software ligt niet dwars.
    Systemen worden gemodelleerd, ontworpen en geprogrammeerd door mensen, onder verantwoordelijkheid van de leverancier. Bij veiligheidssystemen is dat proces een bewezen sluitend *georganiseerd* en bewezen sluitend *gecontroleerd* proces. of dat nu met relais & draadjes, of met software gaat: de aanpak is hetzelfde. Als zoiets toch fout gaat, dan is dat een ernstig veiligheidsincident, dat onverwijld gemeld dient te worden bij de Inspectie. De oorzaak van de fout (de directe fout EN de eventuele achterliggende oorzaken / omstandigheden) moeten boven water komen en aangepakt.

  3. Arjan Krabbenbos
    3 juni 2019 om 21:56- Reageren

    Was vanmiddag na mijn werk gaan kijken bij het station Vlaardingen West. De eerste dag dat er geen overwegwachters aan de geplaagde overwegen van d nieuwe metroverbinding aan de Hoekse lijn waren. Tot nu toe gingen de bomen keurig op tijd open en dicht. We wachten al bijna twee jaar op reizigersvervoer op deze verlengde metrolijn. Softwareproblematiek en het gedeeltelijke mede gebruik van goederentreinen op dit traject maakt indienstelling ervan een stuk gecompliceerder. Daarom hoop ik dat het gefaseerd open gaat, waarbij vervangbussen indien van problemen een deel van het aanloopproces kinnen opvangen. Maar ook strandtenthouders, forenzen, dagjesmensen en chauffeurs van de nu nog ingezette vervangbussen worden er een beetje ongeduldiger over, hoe lang het nu wel zal zijn voordat de eerste metro gaat rijden. Het had in september 2017 moeten gaan gebeuren, maar de vertragingen werden langer en hopelijk komt hier spoedig een einde aan. Word het augustus of september 2019 of weer later?
    In ieder geval zal het nieuwe trajectdeel Hoek van Holland Haven-Hoek van Holland Strand niet voor 2021 gereed zijn. Daarom zullen er nog wat pendelbussen achter de hand moeten worden gehouden .Als alles hopelijk per 2021 gereed is, zal er een mooie snelle verbinding zijn tussen het strand en de stad Rotterdam, waar mijn woonplaats Maassluis en Vlaardingen beide drie stations van hebben. Bovendien kun je als de metro rijdt overstappen op drie NS Stations te weten: Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander. Voorheen in de NS Sprintertijd was het alleen overstappen mogelijk te Schiedam Centrum.

    • asierts
      3 juni 2019 om 22:44- Reageren

      @Arjen: benieuwd hoe je reageert als er straks een moeder + kind doodgereden wordt door een onontdekte veiligheidsfout. Dit is geen computerspelletje, dit zijn mensenlevenskritieke systemen. Deze projectleider lijkt op basis van het hierboven geciteerde geen enkele kennis noch zwaardrukkend verantwoordelijkheidsbesef te hebben over waar ie verantwoordelijk voor is. De wijze waarop leverancier B. al jarenlang zonder merkbare verbetering omgaat met veiligheidssoftware (zie ook drama Traxx-MS140-loc HSL-Zuid) lijkt nog het meeste op de Zweedse kok van de Muppetshow – maar daar kan je tenminste nog om lachen. Het allerergste: de volgende keer wint B. gewoon weer de aanbesteding – want opnieuw de goedkoopste inschrijver. Welkom in de inhoudsloze wereld van inkopers en procesmanagers.

  4. Tim H
    4 juni 2019 om 08:27- Reageren

    Deze meneer heeft zelf nul-komma-nul software achtergrond.

  5. Jacio
    4 juni 2019 om 18:26- Reageren

    Eens met Asierts. Software de schuld geven is zo makkelijk. De software geschreven door mensen. Ondertussen wachten we al twee jaar op degelijk vervoer. Wat arjan zegt klopt overigens niet helemaal. Vroeger stopte de trein ook gewoon netjes op Rotterdam Centraal. Perfect overstap naar de rest van de wereld. Nu moet je kiezen voor Schiedam Centrum of overstappen op Beurs wat weer extra reistijd betekent. Vroeger zat ik in 12 minuten van Vlaardingen op Rotterdam Centraal waar ik toevallig ook op 1 minuut vandaan werk. Het wordt er niet beter op met de metro zo. Erg jammer dat het software loze boemeltje ooit is opgeruimd.

  6. Maerin
    5 juni 2019 om 18:38- Reageren

    Je hoort het die leverancier zeggen:

    “Naast de general application moet de leverancier voor elke overweg ook een specific application schrijven”, zo leerde Van der Linden. “Dat is behoooorlijk complex!!, want èlke overweg heeft een TOTAAL eigen dynamiek, onvergelijkbaar met waar ook ter wereld.“

Laat een reactie achter

Lees ook